Hieroo: alle medewerkers op de fiets

Laat je inspireren door werkgevers met een mooie fietsregeling voor hun medewerkers. We stelden 7 vragen aan Sebastiaan van de Kasteele van Hieroo, partner van ons programma Amsterdam Smart City.

Vervoer per fiets heeft veel voordelen: fietsen is goed voor het milieu én het is goed voor de eigen gezondheid. Voor een duurzame, gezonde Metropool Amsterdam met vitale bewoners en werknemers is het daarom belangrijk het gebruik van de fiets te stimuleren.

1. Wat houdt jullie fietsregeling in?

“Op de eerste werkdag ontvangt iedereen de eigen speciaal ontworpen Hieroo-fiets. Deze krijg je in bruikleen zolang je bij ons werkt en staat symbool voor de lokale context waarin wij opereren: de wereld verbeteren in het hier en nu, door lokaal te werken met een nieuwe generatie.”

2. Waarom zijn jullie gestart met een fietsregeling?

“Onze consultants bewegen voor dit werk door de hele stad. Wat is mooier dan fietsen beschikbaar te stellen waarop zij onze lokale missie in de praktijk kunnen brengen, fysiek in beweging zijn en (laten we eerlijk zijn) is het vaak de snelste optie om door de stad te verplaatsen.”

Sebastiaan van de Kasteele (Hieroo)

Sebastiaan van de Kasteele (Hieroo)

3. Hoe lang is deze regeling er al?

“Wij bestaan nu 5 jaar en we hebben deze fietsregeling vanaf het begin. Een belangrijke voorwaarde voor ons is dat je ook woont in de stad waar je werkt en ook je eigen (sociale) netwerk zich hier bevindt zoals bij een sportvereniging of vrijwilligerswerk. We geloven dat je door die lokale betrokkenheid nog beter voelt en begrijpt wat de problemen in onze stad zijn. Deze zaken versterken elkaar.”

4. Wat maakt jullie fietsregeling aantrekkelijker dan een leaseauto, OV- of autovergoeding?

“Op de fiets naar je werk geeft ontzettend veel vrijheid. De meeste collega’s zullen niks aan een leaseauto hebben, omdat de fiets sneller en handiger is. Een leaseauto klinkt aantrekkelijk, maar als je daarmee elke dag het halve land moet doorkruizen dan is met de fiets binnen 20 minuten bij je werk heel fijn. We zullen soms met het OV moeten om afstanden binnen de Metropool behapbaar te maken.”

5. Wat is het effect van jullie fietsregeling op vitaliteit en CO2-besparing?

“We zijn dit jaar voor het eerst bezig met een impactanalyse van onze dienstverlening. Daarin zal het ook zeker interessant zijn om te kijken naar het effect van onze fietsregeling. We hebben dus geen cijfers paraat nog.”

6. Welke obstakels zijn jullie tegengekomen?

“Met betrekking tot de fiets-voorwaarden lopen we nauwelijks tegen obstakels aan, behalve dat er soms eentje wordt gejat. We merken wel dat door bijvoorbeeld het woningtekort het lastig vasthouden is aan dat collega’s op fietsafstand van het werk (blijven) wonen.”

7. Welke tips heb je voor organisaties die nog gaan starten met een fietsregeling?

“Als eerste zou ik aanmoedigen om je werving en selectieproces in te richten op mensen die dicht bij je kantoren wonen. Een fietsregeling is pas aantrekkelijk als medewerkers op fietsafstand wonen. Als blijkt dat die arbeidsvijver klein is kan je kijken naar je vacaturecriteria, omscholingstrajecten of een uitgebreider onboarding proces, voordat je mensen die verder weg wonen aanneemt. Daarbij geloof ik dat als mensen om de hoek van je kantoor wonen de kans ook groter is dat ze langer bij je blijven werken.”

Wil je nu ook aan de slag met een fietsregeling? Lees meer over ons initiatief Green Deal Fiets.

2 november 2023

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten