Inkopen met Impact

Met elke euro die je als organisatie uitgeeft aan producten en diensten, heb je de keuze voor het duurzamer, eerlijker of innovatiever alternatief. Daarmee is inkopen een belangrijke driver voor een slimme, groene en gezonde toekomst van de Metropool Amsterdam. Systemen en gewoontes worden zo doorbroken.

Focus op Facilitair inkopen

Iedere organisatie koopt specifieke grondstoffen, diensten en producten in die bestemd zijn voor hun core business. Ook zijn er zaken die vrijwel élke organisatie nodig heeft, waaronder energie, werkruimte, ICT, catering, kantoormeubilair en vervoer. Als we allemaal bij het inkopen, inhuren of leasen van deze facilitaire zaken impact maken, dan levert dat veel op:

  • Het stimuleert de vraag naar en het aanbod van zaken die bijdragen aan een slimme, groene en gezonde toekomst: zoals schoon vervoer, circulaire meubels, gezonde catering;
  • Het vermindert de vraag naar zaken waar we eigenlijk afscheid van willen nemen: zoals fossiele energie en wegwerpartikelen.

We starten niet vanaf nul. Want er is al veel kennis, ervaring en betrokkenen verzameld rondom bijvoorbeeld slimme en schone stadslogistiek en circulair inkopen.

Voor iedereen

Het mooie is dat iedereen kan Inkopen met Impact. Of je nu bij een MKB-bedrijf, startup, corporate of instelling werkt, ook jouw organisatie kan meedoen. Bijvoorbeeld met je lunchbroodjes en zaken als kantoorartikelen, maar ook grote bedrijven die enorme hoeveelheden inkopen. De ene organisatie zal een grote sprong willen maken en als launching customer innovatieve producten of diensten met een grote impact willen afnemen. De andere organisatie houdt het behapbaar en kiest liever voor bewezen alternatieven.

In de Metropool Amsterdam zien we al veel goede voorbeelden.

Rol van de Board

Initiëren, aanjagen, platform geven

Inkopen met Impact is een overkoepelend thema waaronder diverse initiatieven van de Board samenkomen.

Meedoen?

Meld je dan aan bij de volgende initiatieven:

Impact Scan – Facilitair Inkopen: hoe ‘volwassen’ is mijn organisatie als het gaat om Facilitair Inkopen met Impact?

In samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam bieden wij de mogelijkheid om op basis van een zogenaamde “Impact Scan – Facilitair Inkopen” je eigen organisatie door 3e jaars studenten (Minor Inkoop) onder de loep te laten nemen. Hoe “volwassen” is jouw organisatie als het gaat om facilitair inkopen? En welke groeispurten op Facilitair Inkopen met Impact zijn er nog te maken? De studenten brengen het aan de hand van interviews in kaart en komen graag in contact met jouw organisatie. Aanmelden hiervoor kan tot 20 november 2020 via inkopenmetimpact@amecboard.com o.v.v. onderzoek.

Impacttrack Focus op Facilitair

(Let op: exclusief voor leden van de Network Council, Oram of VNO-NCW. Ook lid worden van de Network Council? Klik dan hier)

Door het bundelen van de krachten en van elkaar te leren kunnen we de impact versnellen. Daarom start de Board met een Impacttrack – Focus op Facilitair.

Teams van circa 5 deelnemers vanuit verschillende invalshoeken en of afdelingen van één organisatie kunnen deelnemen. Zij nemen samen minimaal één concreet inkooptraject mee, waarmee zij binnen een half jaar impact willen maken. Zo zorgen we dat kennis die wordt opgedaan direct wordt geborgd. Alle deelnemers nemen deel aan vaksessies en feedbacksessies. Voor meer informatie over de Impacttrack en aanmelden, klik hier.

Lees hier verder over hoe je mee kan doen. Of neem dan contact op met Claire Teurlings, Challenge Lead Circulaire Economie, Richard Hoving, Challenge Lead Mobiliteit of Marjolein Bot, Challenge Lead Energie. Laat ons weten welke impact je al maakt én wat je nodig hebt om nog een stapje verder te komen.

Meer lezen

Interviews met partijen met ervaring met (circulair) inkopen, inclusief barrières en learnings: