Inkopen met Impact: zo eenvoudig is meedoen
Met elke euro die je als organisatie uitgeeft aan producten en diensten, heb je de keuze voor het duurzamer, eerlijker of innovatiever alternatief. En het mooie is dat iedereen kan meedoen met lunchbroodjes, kantoorartikelen, ICT, (thuis) werkplekken, vervoer, noem maar op. Boardleden Barbara Baarsma, Robert Metzke, Mirjam van Praag, Hans Snijders, Geert ten Dam en Jeroen Verwoort zijn al begonnen. Doe je ook mee?
Focus op Facilitair Inkopen
Iedere organisatie koopt specifieke grondstoffen, diensten en producten in die bestemd zijn voor hun primaire processen. Ook zijn er zaken die vrijwel élke organisatie nodig heeft, waaronder energie, werkruimte, ICT, catering, kantoormeubilair en vervoer. Als we nu allemaal bij het inkopen, inhuren of leasen van deze facilitaire zaken impact maken, dan levert dat veel op:
- Het stimuleert de vraag naar en het aanbod van zaken die bijdragen aan een slimme, groene en gezonde toekomst, zoals schoon vervoer, circulaire meubels en gezonde catering;
- Het vermindert de vraag naar zaken waar we eigenlijk afscheid van willen nemen: zoals fossiele energie, wegwerpartikelen of slechte arbeidsomstandigheden.
Concreet aan de slag
We starten niet vanaf nul. Want er is al veel kennis en ervaring in de regio met bijvoorbeeld slimme en schone stadslogistiek en circulaire inkoopcontracten.
Zowel Rabobank Amsterdam, Philips, VU, Nova College, UvA/HvA als gemeente Velsen werken toe naar 100% facilitair inkopen in 2030. Dat betekent 10% in 2022 en 50% in 2025. Ze zijn al concreet aan de slag en delen binnenkort hun kennis, ervaring en best practices met het Boardnetwerk. Ook doen ze dit najaar mee met hun organisatie aan de Impacttrack Focus op Facilitair.
Doe ook mee!
Wil jij ook aansluiten bij de inkoopbeweging van de Board? Meld je dan aan bij de volgende initiatieven. Samen kunnen we veel impact maken:
Impact Scan – Facilitair Inkopen: hoe “volwassen” is mijn organisatie als het gaat om Facilitair Inkopen met Impact?
- Periode: Oktober, november en december 2020
- Voor wie: Inkopers Facilitaire Zaken, COO
In samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam bieden wij de mogelijkheid om op basis van een zogenaamde “Impact Scan – Facilitair Inkopen” je eigen organisatie door 3e jaars studenten (Minor Inkoop) onder de loep te laten nemen. Hoe “volwassen” is jouw organisatie als het gaat om facilitair inkopen? En welke groeispurten op Facilitair Inkopen met Impact zijn er nog te maken? De studenten brengen het aan de hand van interviews in kaart en komen graag in contact met jouw organisatie. Aanmelden hiervoor kan tot 20 november 2020 via inkopenmetimpact@amecboard.com o.v.v. onderzoek.
Impacttrack Focus op Facilitair
(Let op: exclusief voor leden van de Network Council, Oram of VNO-NCW. Ook lid worden van de Network Council? Klik dan hier)
- Periode: Oktober 2020 t/m januari 2021
- Voor wie: Meerdere deelnemers uit een organisatie, zoals Inkopers, Juristen, Gebouwbeheerders, HR management, etc.
Door het bundelen van de krachten en van elkaar te leren kunnen we de impact versnellen. Daarom start de Board met een Impacttrack – Focus op Facilitair.
Teams van circa 5 deelnemers vanuit verschillende invalshoeken en of afdelingen van één organisatie kunnen deelnemen. Zij nemen samen minimaal één concreet inkooptraject mee, waarmee zij binnen een half jaar impact willen maken. Zo zorgen we dat kennis die wordt opgedaan direct wordt geborgd. Alle deelnemers nemen deel aan vaksessies en feedbacksessies. Voor meer informatie over de Impacttrack en aanmelden, klik hier.
Etaleren van best practices Inkopen met Impact
- Periode: vanaf nu tot zomer 2021
- Voor wie: organisaties in de MRA die al Impact maken met Facilitair Inkopen
Is jouw organisatie al volop bezig met Impact maken op Facilitair Inkopen? We zijn op zoek naar (nieuwe) succesvolle en inspirerende voorbeelden uit de facilitaire inkooppraktijk. We komen graag met je in contact voor een interview over jullie inspirerende initiatieven en ervaringen dat we vervolgens als artikel willen plaatsen op onze website. Aanmelden hiervoor kan via inkopenmetimpact@amecboard.com.
Wil je voortaan ons laatste nieuws en de aankomende (online) events ontvangen? Volg ons op Twitter en LinkedIn en schrijf je in voor onze maandelijkse Board Update.
8 september 2020
Meer weten over
Neem contact op
Blijf jij ook op de hoogte?
8x per jaar nieuws en events uit de regio: schrijf je in voor de Board Update nieuwsbrief
Deel dit artikel
#slimgroengezond
Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn en schrijf je in voor onze Board Update.
Lees ook deze berichten
- Welke rol speelt AI over vijf jaar in de zorg? Welke kansen ...
- In een intensieve 24-uurssessie hebben Boardleden vorige week gezamenlijk de nieuwe koers ...
- Het overvolle elektriciteitsnet is een complex probleem. Energie delen en het vormen ...