Winnaar Ondernemerspitch De Groene Lobby zet 1,5-meters in

Maak kennis met De Groene Lobby, één van de drie winnaars van de Ondernemerspitch, een initiatief van Rabobank Amsterdam en Amsterdam Economic Board in samenwerking met Gemeente Amsterdam, ORAM, VNO-NCW, MKB en amsterdam&partners. Hoe geeft De Groene Lobby vorm aan de 1,5-meter-economie? We stelden hen vijf vragen.

Hoe is het idee ontstaan voor De Groene Lobby?

Het idee voor De Groene Lobby kwam van mij, oprichter Jasper Fleers. Ik merkte dat er al veel goede duurzame oplossingen zijn, maar dat te weinig mensen hiervan af weten. Door deze initiatieven op een leuke en positieve manier bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen willen wij met de Groene Lobby impact maken.

Wat is de missie van De Groene Lobby?

Met De Groene Lobby willen we de transitie naar een duurzame wereld versnellen door mensen en ideeën samen te brengen. Daarnaast is het creëren van bewustwording een belangrijk doel van ons. Dit doen we door groene initiatieven actief en positief onder de aandacht te brengen met behulp van ludieke campagnes. Vanuit deze bewustwording willen wij activatie en realisatie bij mensen teweegbrengen.

Deze bewustwording creëren wij ook op evenementen door het inzetten van “cleanteams”. Cleanteams zijn opvallend geklede mensen die in eerste instantie het terrein schoon houden, maar tegelijkertijd mensen op een positieve manier motiveren en activeren om hetzelfde te doen.

Deze missie van bewustwording creëren zetten wij nu in omdat het in coronatijd van belang is dat mensen bewust worden gemaakt van de 1,5-meter regel. Het concept cleanteams wordt daarom aangepast aan de huidige situatie in de vorm van “1,5-meters” die tevens als team worden ingezet om mensen op een positieve manier te motiveren om zich aan de RIVM regels te houden.

Waarin verschilt ondernemen in het ‘(post-)coronatijdperk’ van ondernemen in het pre-coronatijdperk volgens jou?

Voor het ‘coronatijdperk’ hield De Groene Lobby zich voornamelijk bezig met het verduurzamen van evenementen. Door de coronacrisis viel dit deel van het bedrijf volledig weg en was het van belang om de focus van het bedrijf te verleggen. Om onze duurzame missie voort te kunnen zetten zijn we in eerste instantie onze hulp vrijwillig gaan aanbieden. Hieruit zijn weer mooie nieuwe contacten voortgekomen. Ook kregen we door de rust in het bedrijf de kans om andere dingen verder te ontwikkelen en vooral om dingen bij te leren. Daarnaast zijn er ook mooie nieuwe projecten ontstaan, waaronder de 1,5-meters waarin we onze ervaring met de cleanteams toegepast hebben op de huidige situatie.

Concluderend ligt het verschil voornamelijk in de focus van het bedrijf. Waar de focus eerst volledig lag op de verduurzaming van evenementen, is er nu meer tijd en ruimte in het bedrijf om de focus te verbreden naar andere projecten.

Waar wil je eind 2020 staan met De Groene Lobby?

Eind 2020 hopen we weer terug te zijn waar we waren voor corona. Met daarnaast nieuwe projecten die we door corona hebben ontwikkeld en opgezet. Dit houdt in; een leuk en goed samenwerkend team op kantoor met daarbij een grote groep van super positieve duurzaamheidsambassadeurs die verschillende projecten uitvoeren.

Wat is je belangrijkste hulpvraag op dit moment?

Op dit moment is het voor ons belangrijk om met de juiste personen in contact te komen voor de inzet van de 1,5-meters in verschillende druk bezochte gebieden. In veel steden is het vaak nog steeds erg druk waardoor de 1,5-meter regel niet in acht wordt genomen. De 1,5-meters bieden hierbij een oplossing door een positieve benadering.

Door opvallend rond te lopen en mensen op een positieve manier aan te spreken zorgen we dat de 1,5-meter en andere RIVM-regels in acht genomen worden . Zo raken we sneller uit de intelligente lockdown.

De Ondernemerspitch

‘Find Space’‘OrderMe’ en ‘De Groene Lobby’ zijn tijdens de Ondernemerspitch verkozen tot de drie beste initiatieven voor de 1,5-meter samenleving. Na een selectie uit ruim 120 ingezonden ‘corona-proof’-initiatieven van ondernemers uit de Metropool Amsterdam mochten 10 ondernemers pitchen voor een panel met o.a. Femke Halsema. De drie uiteindelijke winnaars krijgen volop toegang tot de kennis en het netwerk van de samenwerkende organisaties en ondersteuning bij de uitvoering van hun plannen van de organiserende partners.

In de media

Het Parool: Pitchen voor het nieuwe normaal: van 1,5 meterbankje tot afstandsstoplicht
AT5: De 1,5 meter bank en de ‘afstandpieper’: ondernemers pitchen oplossingen voor coronacrisis

Ook bijdragen aan de slimme, groene en gezonde regio?

Wil jij voortaan ons belangrijkste nieuws in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze maandelijkse Board Update.