Doe mee. Pitch je 1,5 meter-samenlevings-idee!

Hoe ondernemen we voor een duurzame en economisch innovatieve Metropool Amsterdam?

De Ondernemerspitch is een initiatief van Rabobank Amsterdam en de Amsterdam Economic Board in samenwerking met gemeente Amsterdam, ORAM, VNO-NCW, MKB en amsterdam&partners.

Het zijn barre tijden waarin veel ondernemers de grootste moeite hebben hun bedrijf overeind te houden. Langzamerhand gaan we van een intelligente lockdown op weg naar de 1,5 meter-samenleving en dat biedt voor ondernemers ook nieuwe perspectieven. Wij merken dat aan de vele initiatieven die al door bedrijven worden genomen om die 1,5 meter-samenleving vorm te geven. Om deze creatieve initiatieven te stimuleren en een podium te bieden, van elkaar te leren en te ondersteunen in de verdere ontwikkeling, organiseren we de Ondernemerspitch.

Oproep aan ondernemers in de Metropool Amsterdam 

We riepen ondernemers op om vóór maandag 18 mei om 12 uur op maximaal 1,5 A4 hun creatieve plannen voor het ondernemen in de 1,5 meter-samenleving te sturen naar ondernemerspitch@amecboard.com.

  • Creatieve, out of the box, snel schaalbare oplossingen met een zo groot mogelijke positieve economische en maatschappelijke impact
  • Die bijdragen aan een slimme, groene en gezonde Metropool Amsterdam
  • En eventueel samenwerken met andere ondernemingen

Alle ondernemers waren welkom; van startup, MKB tot grote bedrijven en creatieve ideeën voor detailhandel, retail, horeca, mobiliteit, kantorensector, etc. Aanvragen konden individueel of in samenwerking met andere ondernemingen in de Metropool Amsterdam worden ingediend.

In totaal stuurden 123 ondernemers een ‘corona-proof’-initiatief in. Uit een voorselectie, gemaakt door een representatieve afvaardiging uit de betrokken organisaties, kwam een shortlist van tien ideeën voort.

Tien kanshebbers mogen pitchen

De tien ondernemers pitchen morgen in twee minuten hun idee voor een panel bestaande uit: Femke Halsema (Burgemeester Amsterdam), Victor Everhardt (Wethouder Economische Zaken, Amsterdam), Barbara Baarsma (Directievoorzitter Rabobank Amsterdam), Mirjam van Praag (Voorzitter College van Bestuur VU), Ruben Nieuwenhuis (Sociaal ondernemer en initiatiefnemer TechConnect) en Bart Jan Freriks (Managing Director ENGIE, Zaanstad). Vanwege het coronavirus zal de Ondernemerspitch digitaal plaatsvinden.

Rijtje – Renze ten Cate
Rijtje streeft ernaar om de fysieke rij langzaam te laten verdwijnen door er een virtuele rij voor in de plaats te zetten. Iedere consument heeft vrijblijvend toegang tot een app waarmee, in geval van drukte, een plek gereserveerd kan worden. Een variabel algoritme berekent direct wanneer iemand naar binnen mag.

OrderMe – Dex Holman
Met de software van OrderMe kunnen gasten gemakkelijk, zonder app te downloaden of account aan te maken, met hun eigen telefoon bestellen en afrekenen bij restaurants, hotels of bars. OrderMe werkt met QR-codes die gekoppeld zijn aan elke tafel. De gast komt direct in het online menu van de horecagelegenheid

De anderhalve meter bank – Florian Eckardt
Een bank waarop je elkaar ook in deze tijd veilig kunt ontmoeten, gemaakt van steigerhout. Bij grote interesse zoeken ze de samenwerking met Pantar. Een sociaal initiatief dat groot kan worden uitgerold

Het wethouder theater – Graziëlla Hunsel Rivero
Een cultureel initiatief in Amsterdam Zuid-Oost. Het 1,5 meter theater van de toekomst dat de culturele sector een boost geeft en hierna kan worden uitgerold in heel Amsterdam en de gehele MRA

Aura-Aware – Janneke van den Heuvel
Bedrijven worden geholpen in de nieuwe werkelijkheid. Klanten worden op een veilige afstand gehouden door een slimme afstandsmeter. Gepatenteerde technologie detecteert of iemand binnen de 1,5 meter afstand komt

Find space – Inge Beerlage
Een digitale marktplaats voor het uitwisselen van onbenutte ruimte. Heel veel kantoren staan nu leeg, net als parkeergarages. Dit biedt de mogelijkheid in deze grote ruimtes horeca of cultuur onder te brengen en zo de 1,5 meter samenleving vorm te geven

Future retail circulair – Ellen Mensink
De coronacrisis zorgt ook voor een groter bewustzijn over hoe we omgaan met onze planeet. Textiel is een van de meest vervuilende sectoren. De Future Retail Circular store zorgt voor aandacht voor dit probleem, ook op 1,5 meter.

Person to Person Tag – Rob Wassenaar
Een badge die je een signaal geeft als je te dicht bij iemand anders in de buurt komt. Leert ons bewust worden van de 1,5 meter in distributiecentra, horeca en andere plekken waar vaak veel mensen samenkomen.

Ū – Ricardo van Loenen
Ū is een open platform voor alle services in en rondom een gebouw, dat bestaat uit een app voor gebruikers/werknemers en een administratief portaal voor gebouwbeheerders/werkgevers. Het is zo ingericht dat data veilig en anoniem opgeslagen en geanalyseerd worden.

De Groene Lobby – Jasper Fleers
De Groene Lobby heeft het plan om op drukbezochte plekken in de stad Anderhalve-Meters in te zetten. Anderhalve-Meters zijn opvallend geklede mensen die als doel hebben om mensen op straat op een positieve manier te motiveren en te activeren om de 1,5 meter afstand en andere RIVM regels aan te houden.

De drie beste 1,5 meter-samenleving ideeën

De drie beste ideeën krijgen toegang tot de kennis en het grote en diverse netwerk van de samenwerkende organisaties en ondersteuning bij de uitvoering van hun plannen van de organiserende partners. De ideeën van alle ingezonden initiatieven worden publiekelijke zichtbaar gemaakt op een online ideeënmarkt, waarmee we ‘corona-proof’ ondernemerschap aanmoedigen en een groter publiek in de regio willen inspireren.

In de media

Het Parool:

AT5:
Ondernemers pitchen ‘corona-proof-initiatieven’ om economie te stimuleren
Wethouder Everhardt over kritiek crisisaanpak gemeente: ‘We doen echt wat we kunnen’

Wil jij voortaan ons belangrijkste nieuws in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze maandelijkse Board Update.