Een volledig elektrisch wagenpark in 2020

In mei van dit jaar trad Erik Henstra, managing director van LeasePlan Nederland N.V., toe tot de Board. Erik Henstra is nauw betrokken bij de grootstedelijke uitdaging Mobiliteit, maar de ambities van zijn organisatie sluiten ook aan bij de andere uitdagingen van de Board

Waarom zei u ja tegen het lidmaatschap van de Board?

“Om een aantal redenen. Wij opereren landelijk, maar ons hoofdkantoor en veel van onze klanten zitten in de metropoolregio Amsterdam. We voelen ons dus zeer verbonden met de regio en de verduurzaming daarvan. Wij willen heel graag onze rol en verantwoordelijkheid oppakken, omdat we met ons wagenpark een grote speler zijn op het gebied van mobiliteit in Nederland. Bovendien geloof ik er persoonlijk in dat als we de bestaande uitdagingen in de regio willen oplossen, iedereen buiten zijn eigen silo zal moeten treden. We zien allemaal dat Nederland dichtslibt, maar alleen als we daar met z’n allen iets aan doen, komen we tot een structurele verandering. En misschien ontstaat er dan zelfs wel een exportproduct of -systeem waar we mee naar het buitenland kunnen. Ik zie meteen mogelijkheden!”

Wat verwacht u van het lidmaatschap?

“Het netwerk van de Board is een belangrijke versneller van mogelijke mobiliteitsoplossingen, dat merkte ik meteen bij de eerste vergadering. Doordat kennisinstellingen, bedrijven en overheden met elkaar aan één tafel zitten, komen ter plekke heel veel goede ideeën en energie los. Iedereen draagt bij waar hij goed in is: als LeasePlan brengen wij bijvoorbeeld ons ondernemerschap in. Doordat we binnen de Board direct contact hebben met overheden die de wet- en regelgeving maken, wordt niet alleen efficiënter gewerkt, maar is er ook meer begrip voor elkaars standpunten en processen. En de aanwezige kennis van bijvoorbeeld logistiek en data is ongelooflijk waardevol om echt stappen te kunnen zetten.

Die versnelling richting duurzame mobiliteit sluit goed aan bij onze missie: begin volgend jaar willen we zelf volledig elektrisch rijden. En in 2030 willen we niet alleen ons eigen wagenpark, maar ook dat van onze klanten volledig emissievrij hebben. Daarom hebben we onlangs ook de GreenDeal ZES ondertekend. Zelf werkten we al veel langer aan onze ambitie van emissievrij stedelijk vervoer, dus het is heel gaaf om daar met al die partijen onze handtekening onder te zetten.”

Welke uitdagingen van de Board spreken u nog meer aan?

“Wij houden ons binnen de automobielindustrie ook volop bezig met circulaire economie en duurzame vormen van energieopwekking. En we richten ons ook op talent voor de toekomst: de digitalisering van onze bedrijfsvoering vraagt het nodige van onze huidige en toekomstige werknemers. Daarom is om- en bijscholen van (nieuw) talent heel belangrijk voor ons en richten we ons ook op mensen die minder onderwijskansen hebben gehad, maar wel degelijk ontzettend waardevol zijn. Wij willen graag bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt.”

Wat zou u willen veranderen binnen de Board?

“Ik ben van het aanpakken: natuurlijk moeten we met elkaar praten, maar vooral ook dóen. Laten we niet teveel in politieke verhoudingen blijven hangen, maar daar boven gaan staan en op initiatiefniveau handelen. Heeft iemand een goed idee? Laten we het uitproberen! Hoe meer vormen van emissievrije mobiliteit we bedenken en uitvoeren, hoe meer kans van – duurzaam – slagen we hebben.”

Hoe ziet u de regio over vijf jaar?

“Als je ziet hoe snel elektrisch vervoer zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, ga ik ervan uit dat we over vijf jaar heel grote stappen hebben gezet op het gebied van mobiliteit. Niet alleen wordt vervoer steeds duurzamer, ook gaan mensen veel vaker transport met elkaar delen, waardoor de fileproblematiek uiteindelijk gaat afnemen.

Toch vrees ik wel dat we nu wat momentum aan het verliezen zijn. LeasePlan rijdt zelf alleen met personenauto’s, maar als je als bedrijf met busjes of vrachtwagens rijdt, is het een stuk ingewikkelder – want duurder – om een duurzame omslag te maken. De elektrische automobielindustrie in Nederland moet echt een push krijgen, want mensen neigen om financiële redenen minder naar een duurzame keuze. De hybride auto’s die straks op de markt komen zijn perfect voor particulieren, maar nog steeds enorm duur, zeker als het bijtellingsvoordeel straks weer vervalt. Auto’s op waterstof zijn ook een mooi alternatief, maar daar geldt een kip-ei-situatie: als er geen laadstations zijn, komen er geen waterstofauto’s – en andersom.

Daar ligt wat mij betreft een verantwoordelijkheid voor de overheid, om duurzame oplossingen praktisch en financieel mogelijk te maken. En ook wij zullen de komende jaren onze rol pakken. Mede als lid van Board blijven wij druk zetten richting duurzame mobiliteit. Er moet nog een hoop gebeuren, maar ik ben en blijf optimistisch.”

26 september 2019

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten