Een ander leven voor onze kleding

Meer hergebruik, meer recycling en minder textielafval: daar werken verschillende partijen binnen de Green Deal Circulair Textiel hard aan. Tijdens de vierde meetup bespraken we het AnotherLife initiative. Voor deze consumentencampagne werken merken, overheden en retailers nauw samen. Doet jouw bedrijf ook mee?

Textiel is voor de Metropoolregio Amsterdam een belangrijke sector. Niet alleen omdat de vervuiling ervan effect heeft op onze regio, maar ook omdat het een economisch grote sector is.

Deelinitiatieven 

De Green Deal Circulair Textiel wil deze voor de regio zo belangrijke sector duurzaam versterken, legt Claire Teurlings uit bij de vierde meetup over dit onderwerp. De organisatie achter de Green Deal bestaat uit een werkgroep en een stuurgroep**. In de stuurgroep zijn partijen uit de hele keten vertegenwoordigd. De groep werkt aan een voorstel voor een roadmap en een duidelijke visie voor de Green Deal Circulair Textiel. Tijdens de volgende meetup, op 27 januari, gaan we hierover in gesprek.  

Na anderhalf jaar zijn er al negen deelinitiatieven. Claire licht er een aantal uit.  

Circulair hotellinnen > Het doel van dit initiatief is om een langere levensduur voor hotellinnen te realiseren en ook dat in 2025 een kwart van het hotellinnen bestaat uit post-consumer textiel. “Het fijne is dat de koplopersgroep duurzame hotels in Amsterdam onderdeel is van deze deal en over dit onderwerp in gesprek gaat met zijn ketenpartners”, vertelt Claire. Een bijzonder onderdeel van dit initiatief is de rekentool waarmee alternatieven voor het traditionele linnen objectief met elkaar vergeleken kunnen worden. Wil je hierbij aansluiten neem contact op met Froukje Anne Karsten van Gemeente Amsterdam.

Kennis en educatie > Ook de kennisinstellingen rondom textiel hebben een mooie ambitie: volledig circulaire lesprogramma’s in 2025. Daarvoor werken de mode studenten van RoC’s, Fashion Academy Amsterdam, Meesteropleiding Coupeur, HvA en AMFI bijvoorbeeld samen aan opdrachten. De eerste lichting rond dit af met een mooie presentatie. Benieuwd naar de resultaten, laat dat dan weten aan Claire Teurlings. 

Werkkleding > Overheden in de MRA hebben afgesproken dat ze de handreiking inkoop circulaire inkoop van werkkleding en textiel gaan toepassen. Dat kan een mooie impuls zijn voor het circulaire off-the-shelf softshell jacket dat momenteel wordt ontwikkeld door een aantal koplopers. Lees hier het verslag 

United Repair Services > Het doel van dit initiatief is om de levensduur van kleding in de MRA te verlengen met goede reparatieservices die merken aan hun klanten kunnen aanbieden. Verschillende organisaties werken hiervoor samen aan een business case en pilots. “Er lijkt nu een sluitende business case mogelijk”, zegt Claire.  

Lees hier meer over alle deelinitiatieven.  

Goede samenwerking, te weinig consumenten 

Tijdens een vragenronde via Mentimeter zeggen verschillende aanwezigen trots te zijn op de samenwerking die er nu al is in de Green Deal. “Dat is inderdaad een enorme vooruitgang”, zegt Claire. “Voordat de deal er was gebeurden er al veel mooie dingen, maar wisten partijen niet van elkaar waar ze mee bezig waren of zelfs niet dat het er al was. De Green Deal helpt samenwerkingen op te starten.”   

Vanwege dat netwerk sluit Julie Fuchs, de duurzaamheidscoördinator van de Nationale Opera & Ballet, vandaag voor het eerst aan. “Wij kopen veel textiel in en maken zelf kostuums. Ik wil ons inkoopbeleid verbeteren en textiel vormt daarin een belangrijk onderdeel.”  Inmiddels is Julie in gesprek met een van de partners die haar hierbij kan helpen. 

De meeste aanwezigen missen bij de deelinitiatieven nog wel de consumenten als doelgroep. “Daar zit immers de meeste impact”, zegt iemand. Een ander: “In de initiatieven is nu veel aandacht voor productie, maar als we ervoor zorgen dat de producten langer bij mensen blijven is er minder productie nodig en heb je ook geen afval. We moeten dus in de hoofden van die consumenten komen.”  

Campagne AnotherLife 

De reacties vormen een mooie brug naar een van de initiatieven: de consumentencampagne AnotherLife, waar retailers, merken en overheden achter de schermen al een paar maanden aan werken. “Er belandt nog te veel textiel tussen het afval”, legt Maaike Osieck uit, zij werkt vanuit de Board aan deze campagne. “Wij willen met deze campagne bij de consument een zaadje planten, hun kijk op textiel veranderen en ze laten nadenken over hoe ze hun kleding een ander leven kunnen geven.” 

De Gemeente Amsterdam is een belangrijke drijfveer achter dit initiatief. Geïnteresseerden kunnen zich aansluiten. “Het idee is dat we de campagne in februari lanceren, tijdens de Week van de circulaire economie”, vertelt Maaike. “Daarin proberen we media te bereiken, onder meer met een gezamenlijke verklaring van de deelnemers.” De eerste stap is om onder deze paraplu te laten zien wat er allemaal gebeurt in de regio en wat de mogelijkheden zijn voor consumenten. Maar de campagne moet geen eendagsvlieg zijn: de komende jaren besteedt de campagne op verschillende manieren aandacht aan het onderwerp.  

Die gefaseerde aanpak is een van de succesfactoren. Maar ook: dat de deelnemers hun eigen middelen inzetten om een zo groot mogelijke groep te bereiken. En dat kleine en grote organisaties elkaar helpen.  

Levensduur verlengen 

Renske Lambert van O’Neill is op verschillende manieren aangehaakt bij de Green Deal. “Voor ons is vooral het repair-gedeelte interessant”, legt ze uit. “Onze producten zijn behoorlijk technisch, wat dat wel ingewikkeld maakt. Niet elke kleermaker kan dat, dus we onderzoeken hoe we dat kunnen aanpakken. Maar wij willen consumenten graag helpen om de levensduur van onze producten te verlengen. Bewustwording van de waarde van textiel speelt een grote rol en daarom vind ik de campagne ook zo interessant.”  

Niet in de container 

Dat er bij de consumenten grote kansen liggen is juist overduidelijk. Zo legt Roosmarie Ruigrok van gemeente Amsterdam & REFLOW project uit: “Uit onderzoek weten we dat 30 procent van wat we in onze kledingkast hebben niet meer dragen omdat het stuk is. De meeste mensen gooien dat uiteindelijk weg (bij het restafval), omdat de perceptie is dat kapotte kleding niet in de textielcontainer mag.” En ze vertelt over het succes van de korting die mensen met een stadspas krijgen op kledingreparatie: “Hiermee zijn al 3.000 kledingstukken in 2.5 maand extra gerepareerd.”  

De campagne richt zich nadrukkelijk ook op alle duurzame mode/textiel bedrijven in de stad. Onderdeel is bijvoorbeeld ook de conscious shopping route die in februari wordt gelanceerd. Daarvoor zijn onder meer midden&kleinbedrijf, multi brand shops, kleermakers en bijvoorbeeld vintagewinkeltjes in kaart gebracht.  

De deelnemers van vandaag hebben genoeg aanvullende suggesties. Moeten we de campagne niet landelijk insteken? Moeten we niet vooral ook middelbare scholieren bereiken die fast fashion kopen? En moeten we ons überhaupt niet meer richten op reductie? 

Het zijn allemaal vragen die meegenomen worden in het verder vormgeven van de campagne. Wil jij of jouw organisatie daar ook aan meedoen? Nog tot 10 januari kun je je aansluiten door een mail te sturen aan m.osieck@amecboard.com. 

Tijdens de volgende Community Meetup #5 Circulair Textiel op 27 januari geven we een update over de campagne. Ook gaan we de daar in gesprek over de visie en roadmap waarvoor de stuurgroep van de Green Deal Circulair Textiel de komende weken in samenwerking met verschillende experts een concept zullen opstellen. Ben jij erbij en praat je hierover graag mee? Meld je dan hier aan!

9 december 2021

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten