Winnaar Ondernemerspitch OrderMe optimaliseert service in de horeca

Maak kennis met OrderMe, één van de drie winnaars van de Ondernemerspitch, een initiatief van Rabobank Amsterdam en Amsterdam Economic Board in samenwerking met Gemeente Amsterdam, ORAM, VNO-NCW, MKB en amsterdam&partners. Hoe geeft OrderMe vorm aan de 1,5-meter-economie? We stelden hen vijf vragen.

Hoe is het idee ontstaan voor OrderMe?

OrderMe is ontstaan uit eigen frustratie vorig jaar zomer. We zaten in een restaurant en wilden graag wat bestellen. Dit duurde echter heel lang, te lang. Toen dachten we, dit kan toch veel beter en effeciënter? Daarnaast merkten we, mede door onze eigen werkervaring in de horeca, dat je als horecamedewerker op piekmomenten geen tijd hebt voor leuke praatjes met gasten, iets wat heel belangrijk is voor de service. Wij moesten dus een oplossing vinden om de service te verhogen zodat elke tafel op elk moment geholpen kan worden.

Toen kwamen we met het idee van OrderMe, waarmee gasten zelf konden bestellen met de telefoon. Let volgende keer maar eens op als je in een restaurant zit, 80% van de gasten heeft zijn of haar telefoon op tafel liggen. Dus even snel bestellen kan heel gemakkelijk door een QR code op de tafel te scannen, die je toegang geeft tot het digitale menu van dat restaurant.

Door de oplossing van OrderMe is er veel minder contact tussen de horecamedewerkers en de gasten, dus helemaal corona-proof.

Wat is de missie van OrderMe

Wij willen de service in de horeca optimaliseren. Bij OrderMe zijn wij obsessief bezig met hoe we de gasttevredenheid kunnen verhogen. Wij vinden het heel belangrijk dat wanneer je met vrienden, familie, of collega’s een avondje uit gaat, je de allerleukste avond hebt. Je ergeren aan de service hoort daar niet bij.

Waarin verschilt ondernemen in het ‘(post-)coronatijdperk’ van ondernemen in het pre-coronatijdperk volgens jou?

Wij merken nu dat ondernemers heel blij zijn dat ze weer open mogen, maar de drukte bij restaurants is helaas op dit moment minder dan verwacht. Daarom adviseren wij iedereen om, mits op een veilig manier zoals met OrderMe, lekker uiteten te gaan en drankjes te gaan drinken. Dit is uiteindelijk de beste manier om je favoriete restaurant of café te steunen.

Waar willen jullie eind 2020 staan met OrderMe?

Eind 2020 willen wij ervoor gezorgd hebben dat alle horecagelegenheden die gebruik maken van OrderMe geen negatieve service recensies meer hebben gekregen. Het vervelendste voor horeca ondernemers zijn negatieve recensies. Door onze oplossing kan niemand meer klagen over slechte service.

Wat is je belangrijkste hulpvraag op dit moment?

Hoe kunnen we zoveel mogelijk horecagelegenheden bereiken om ze zo snel mogelijk te helpen om hun service te verbeteren, op een corona-proof manier.

De Ondernemerspitch

‘Find Space’‘OrderMe’ en ‘De Groene Lobby’ zijn tijdens de Ondernemerspitch verkozen tot de drie beste initiatieven voor de 1,5-meter samenleving. Na een selectie uit ruim 120 ingezonden ‘corona-proof’-initiatieven van ondernemers uit de Metropool Amsterdam mochten 10 ondernemers pitchen voor een panel met o.a. Femke Halsema. De drie uiteindelijke winnaars krijgen volop toegang tot de kennis en het netwerk van de samenwerkende organisaties en ondersteuning bij de uitvoering van hun plannen van de organiserende partners.

In de media

Het Parool: Pitchen voor het nieuwe normaal: van 1,5 meterbankje tot afstandsstoplicht
AT5: De 1,5 meter bank en de ‘afstandpieper’: ondernemers pitchen oplossingen voor coronacrisis

Ook bijdragen aan de slimme, groene en gezonde regio?

Wil je voortaan ons laatste nieuws en aankomende (online) events ontvangen? Volg ons dagelijks op Twitter, LinkedIn en schrijf je in voor onze maandelijkse Board Update.