Rabobank: Fiets in Employee Benefit Budget

Laat je inspireren door werkgevers met een mooie fietsregeling voor hun medewerkers. We stelden 7 vragen aan Johan Arendshorst van Rabobank. Zijn collega Erik Versnel is lid van onze Board en Network Council.

Vervoer per fiets heeft veel voordelen: fietsen is goed voor het milieu én het is goed voor de eigen gezondheid. Voor een duurzame, gezonde Metropool Amsterdam met vitale bewoners en werknemers is het daarom belangrijk het gebruik van de fiets te stimuleren.

1. Wat houdt jullie fietsregeling in?

“Onze medewerkers kunnen één keer per vijf jaar een (elektrische) fiets kopen met het Employee Benefit Budget. De fiets wordt vergoed via het brutosalaris en is daardoor fiscaal aantrekkelijk. Het maximale bedrag dat je voor een gewone fiets kunt laten verrekenen is € 749, voor een elektrische fiets is dat € 1.250. Deze regeling geldt niet voor een leaseauto. Waar mogelijk bieden we een overdekte, veilige fietsenstalling, omkleedruimtes en lockers.”

2. Waarom zijn jullie gestart?

“Wij bevorderen duurzame mobiliteit. Medewerkers ontvangen een NS Business Card bij gebruik van OV. De fiets is vooral op de kortere afstanden en in stedelijk gebied een serieuze concurrent van de auto. Ook deze manier van reizen willen we graag bevorderen, vandaar de fietsregeling.”

Johan Arendshorst (Rabobank)

3. Hoe lang is deze regeling er al?

“Deze regeling bestaat al meer dan 16 jaar. In 2022 hebben zo’n 1.100 medewerkers gebruik gemaakt van de fietsregeling, we verwachten voor dit jaar een gelijk aantal. Dit is circa 5% van de medewerkers die voor de fietsregeling in aanmerking komen.”

4. Wat maakt jullie fietsregeling aantrekkelijker dan een leaseauto, OV- of autovergoeding?

“Met de fietsregeling kunnen medewerkers hun fiets fiscaal vriendelijk laten verrekenen met hun brutoloon zodat de aanschaf van hun fiets voordeliger is. Daarnaast ontvangen zij (net als alle medewerkers die met eigen vervoer naar kantoor komen) een kilometervergoeding van €0,12 per kilometer, met een maximum van 40 km enkele reis.”

5. Wat is het effect van jullie fietsregeling op vitaliteit en CO2-besparing?

“Hier hebben wij helaas geen data van en inzicht in.”

6. Welke obstakels zijn jullie tegengekomen?

“Omdat de fietsregeling al lang bestaat heb ik geen duidelijk beeld bij de obstakels die destijds genomen moesten worden bij de introductie van de fietsregeling.”

7. Welke tips heb je voor organisaties?

“Doe goed onderzoek naar de wensen en behoeften van je medewerkers voordat je beleid over mobiliteit gaat opzetten en/of wijzigen.”

Lees ook over de ervaringen van Hieroo over hun fietsregeling.

Wil jij nu ook aan de slag met een fietsregeling? Lees meer over ons initiatief Green Deal Fiets.

4 december 2023

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, Twitter en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten