KPN: 40 cent per kilometer fietsvergoeding

Laat je inspireren door werkgevers met een mooie fietsvergoeding voor hun medewerkers. We stelden 7 vragen aan Carlo Steenvoorden van KPN. Zijn collega Bartho Boer is lid van onze Network Council.

Vervoer per fiets heeft veel voordelen: fietsen is goed voor het milieu én het is goed voor de eigen gezondheid. Voor een duurzame, gezonde Metropool Amsterdam met vitale bewoners en werknemers is het daarom belangrijk het gebruik van de fiets te stimuleren.

1. Wat houdt jullie fietsvergoeding in?

“Medewerkers kiezen het vervoersmiddel dat ze het best geschikt vinden voor de reis per dag. Combineren kan. Iedereen mag een (elektrische) leasefiets uitkiezen. Je krijgt dan € 15 per maand vergoed en € 0,40 netto per km. Voor de auto ontvang je € 0,23 netto per km, en reizen met het OV is volledig vergoed. Op onze vestigingen zijn oplaadpunten, batterijkluisjes en douches.”

2. Waarom zijn jullie gestart met een fietsregeling?

“Wij willen medewerkers stimuleren gezond, vitaal en duurzaam naar het werk te komen. Daarom bieden we een mobiliteitsregeling die de beste keuze het meest stimuleert en rekening houdt met verschillende bestemmingen.”

3. Hoe lang is deze regeling er al?

“Sinds 1 augustus 2023. We zien al een sterke toename in het aantal fietsritten. Inmiddels hebben meer dan 1000 medewerkers een leasefiets aangevraagd, waarvan er al zo’n 500 op de weg rijden. We hopen binnenkort de 1500ste aan te tikken. Dat is 20% van alle medewerkers.”

4. Wat maakt jullie fietsvergoeding aantrekkelijker dan een leaseauto, OV- of autovergoeding?

“Een kilometer fietsen levert 17 cent netto meer op dan vervoer per auto. Ook zijn de kosten per gefietste kilometer lager. Bovendien is de leasefiets fiscaal vriendelijk. De leaseprijs wordt verrekend in het brutosalaris en medewerkers ontvangen bij ons een maandelijkse vergoeding. Een fiets van zo’n 3000 euro is al gratis bij gemiddeld één keer per week fietsen.”

5. Wat is het effect van jullie fietsregeling op vitaliteit en CO2-besparing?

“De eerste inzichten en gesprekken met medewerkers zijn veelbelovend en dit gaan we uiteraard monitoren. We horen onze medewerkers praten over de nieuwe (elektrische) fietsen en hoe ver ze hebben gefietst. Elke autokilometer die we besparen is er één. Daarbij is de fiets niet alleen beter qua emissies, het is ook stiller en gezonder.”

6. Welke obstakels zijn jullie tegengekomen bij het opzetten van deze fietsregeling?

“De discussie bleef ‘hangen’ bij de vraag wanneer je als medewerker wel of geen recht hebt op een leaseauto. Dat schoot niet op. We zijn toen gestart met: Wie rijdt voor KPN? Waar rijdt iedereen heen? Hoe kunnen we dat duurzamer doen? Toen kwamen we tot een beter gesprek en een nieuw plan. Over een gedifferentieerde kilometervergoeding voor auto en fiets betaal je extra belasting, in België en Duitsland niet. We zijn met de Belastingdienst en andere grote werkgevers hierover in gesprek.”

7. Welke tips heb je voor organisaties die nog gaan starten met een fietsvergoeding?

“Kies voor een echte verandering, niet een kleine marginale wijziging. Kies een verhaallijn die integraal is met de strategie en resoneert bij je medewerkers. Dan breng je ‘het goede’ in beweging.”

Wil jij nu ook aan de slag met een fietsregeling? Lees meer over ons initiatief Green Deal Fiets.

19 december 2023

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, Twitter en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten