‘Clear gaat miljoenen mensen helpen’

De Amsterdamse startup Clear wil een gepersonaliseerd dieet voor iedereen toegankelijk maken. Het nieuwe Network Council-lid sluit heel goed aan bij de Board die gelooft dat zinnige toepassingen van AI & Data sciences bijdragen aan een gezondere wereld en betere medische zorg. Dat is hoe Board werkt aan een slimme en gezondere toekomst.

Al aan het begin van het gesprek wordt duidelijk dat ook de eigen ambities van founding partners van Clear, Piet Hein van Dam en Madelon Bracke, er niet om liegen: “We gaan hier miljoenen mensen mee helpen hoor”, zegt CEO Van Dam. En: “We moeten in staat worden gesteld om op elk moment van de dag te weten wat het beste is om dan te eten.” Hij pakt er een dieetadviesboek bij: “Kijk, een boek van een huisarts over gezond eten. Maar zo’n boek wordt niet slimmer, naarmate het meer wordt gebruikt. Een algoritme wel. Dat leert je beter kennen en kan je dus een steeds beter advies geven.”

Piet Hein van Dam heeft een achtergrond in de natuur- en scheikunde en werkte lange tijd bij Unilever. “Daar waren we blij als we iets aan een margarine konden toevoegen dat voor 30 procent van de mensen goed was. Ik dacht dat we met gepersonaliseerde dieetadviezen nog veel meer zouden kunnen bereiken. En Madelon dacht dat gelukkig ook.” Chief Scientific Officer Bracke promoveerde in de celbiologie en werkte lange tijd in de wetenschap voor ze naar het bedrijfsleven overstapte. “Ik wilde wetenschappelijke inzichten in de praktijk gaan toepassen, conceptuele populatieboodschappen vertalen naar een nut voor een individu. Al snel nadat ik met Piet Hein in gesprek kwam was ik overtuigd van zijn idee.”

Glucosemetende sensor

Dat idee werd Clear: klanten van de startup krijgen een sensor die continu glucose meet, een app en een voedingsplan op maat. Klanten dragen de sensor twee weken en houden bij wat ze precies eten en hoe ze zich voelen. Ook delen ze informatie over hun beweging en slaap. In de eerste week eten ze wat ze normaal ook zouden eten, in de tweede week wat ze geadviseerd krijgen. De glucosemeter laat zien hoe het lichaam hierop reageert, zodat gebruikers uiteindelijk een voedingsadvies op maat kunnen krijgen.

Het bedrijf bewandelt twee sporen: aan de ene kant zijn er de klanten die een persoonlijk advies krijgen, aan de andere kant wordt er op basis van de geanonimiseerde en geaggregeerde data van die klanten onderzoek gedaan naar de relatie tussen biomarkers, voeding- en leefstijl en gezondheid — uiteraard alleen na instemming van die klanten.

Het advies is gebaseerd op persoonlijke data en de meest recente wetenschappelijke inzichten, vertelt Bracke. “De uitdaging hierbij is alleen dat de meeste wetenschappelijke data over bloedglucose gebaseerd is op gegevens van mensen met diabetes of door voedingsonderzoek — onder gecontroleerde omstandigheden. We hebben dus data nodig over ‘people in the wild’, allerlei soorten mensen, om te kunnen snappen wat er precies gebeurt in het lichaam. Waarvan de ene persoon een bloedsuikerpiek krijgt, krijgt de andere een dip.” “Ik dacht bijvoorbeeld altijd dat havermout goed voor je was”, zegt Van Dam. “Maar uit mijn metingen blijkt dat ik er slecht op reageer. Ook bij bijvoorbeeld alcoholvrij bier en cola light, waarvan mensen vaak aannemen dat het niet slecht voor je is, zie je grote verschillen in hoe lichamen daarop reageren.”

De Zorginnovatieprijs

Clear bestaat 1,5 jaar, heeft zeven medewerkers en zo’n 1000 mensen hebben het korte programma inmiddels doorlopen. Het bedrijf nam deel aan het startupprogramma van startup generator antler.co en heeft mede daardoor een goed netwerk in Amsterdam. Bracke: “Hier in de regio is een grote dichtheid van partijen die interessant voor ons zijn: niet alleen als je kijkt naar klanten en consumenten, maar ook naar partijen die zich bezighouden met preventie en zorg en natuurlijk investeerders.”

Begin dit jaar won Clear de regionale Zorginnovatieprijs en daarmee ook een lidmaatschap van de Network Council van de Amsterdam Economic Board. Met dat lidmaatschap hoopt Clear hun eigen netwerk verder te versterken, vertelt Bracke. “Wij zijn blij met het lidmaatschap omdat veel van onze stakeholders in het netwerk van de Board zitten: organisaties die zich met voeding bezighouden, zorginstellingen, retailbedrijven. Voor onze propositie is er nog een heel landschap aan mogelijkheden. Ook willen we met onze ervaring en denkkracht bijdragen aan het netwerk. We verbinden wetenschap aan een consumentenpropositie en kunnen daar misschien ook anderen mee helpen. Ik heb me al aangemeld voor de Medical Data without Pizza-avond, een van de events die de Board mede-organiseert om de medische wereld en data science met elkaar te verbinden. Daarnaast ben ik ook lid geworden van het netwerk voor innovatie in de Life Sciences en Health sector  Smart Health Amsterdam (een initiatief van de Board en de Gemeente Amsterdam) om onze zichtbaarheid te vergroten en om in contact te komen met nieuwe mensen, maar ook om daar zelf onze kennis en expertise te delen.”

Gezondheid voor iedereen

Het bedrijf werkt er hard aan om een gezondheidsclaim te mogen doen. “We hebben bij 50 mensen voor en na deelname een health check gedaan en zien al dat het programma effectief is”, zegt Van Dam. “Om die claim echt te kunnen doen moeten we nog meer meten. En dan wordt het ook interessant voor verzekeraars om ons product te gaan vergoeden.”

Terug naar die ambitie van de Board én van het bedrijf zelf: betere gezondheid voor iedereen. “Wij willen niet dat dit een app is alleen voor mensen die dit kunnen betalen”, zegt Van Dam. “Hoe mooi zou het zijn als gemeenten in de Metropool Amsterdam hier een grote rol in zou kunnen spelen en dit aanbiedt aan al haar inwoners?”

Smart Health Amsterdam is the network for data- and AI-driven innovation in Amsterdam’s life sciences and health sector. Join our community here

9 april 2021

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten