Circulair Inkopen: vooroplopen wordt beloond
Circulair inkopen is, zeker als je ermee begint, een inspanning. Een expeditie en een investering. Maar de durf om voorop te lopen wordt beloond. De markt herkent partijen met een voorsprong, en die markt groeit. Gispen, KPN, Schiphol, provincie Noord-Holland, BAM en regio Gooi en Vechtstreek gingen je voor.
Circulair inkopen; je bent niet de eerste. Veel bedrijven en organisaties zijn er mee begonnen. Sommige zijn startend en zoekend. Anderen hebben al harde doelen en resultaten. Het wordt zichtbaar dat marktpartijen (leveranciers, producenten, kennispartijen, adviseurs) steeds vaker met circulaire oplossingen komen, en ze leren van elkaar hoe circulair inkopen in de praktijk kan werken. Denk aan ketensamenwerking, anders aanbesteden, definiëren en normeren, ruimte maken voor innovatie. Heb je ook interesse om te leren en ervaringen te delen?
Community of Practice Circulair Inkopen
Door samen te leren en ervaringen te delen staan organisaties en inkopers sterker. De Board organiseert voor de 3e keer een Community of Practice Circulair inkopen; een open en experimentele leeromgeving waarbij de deelnemers een gezamenlijke opgave hebben. Heb je interesse om mee te doen neem dan contact op met Marjolein Brasz. Lees meer.
Ervaringen partijen
Bij Gispen is circulaire economie een belangrijke bouwsteen geworden van de bedrijfsfilosofie. Gispen belooft de markt om zich volledig in te zetten voor een circulaire economie: ‘Gispen Circulair’ is de businessstrategie voor 2025. In de transitie op weg naar dat doel, richt het bedrijf zich op de drie thema’s: duurzaam design, optimaal gebruik en waarde behoud. Gispen draagt heel nadrukkelijk een voorbeeldrol en ambassadeurschap uit.
‘Gispen merkt het effect van een vroege start; het bedrijf werkt als sinds 2014 aan het thema circulariteit. Met effect. Ongeveer 17% van de omzet is nu al toe te wijzen aan circulaire inkoop. En van alle pitches waarbij circulair zwaar weegt, weet Gispen 80% te winnen.’ Rick Veenendaal, manager Circulaire Economie bij Gispen
Regio Gooi en Vechtstreek werkt aan circulariteit in de bewegwijzering voor een aantal samenwerkende gemeentes in de Gooi en Vechtstreek. Het concrete doel is om een routepaal te realiseren die minimaal dertig jaar meegaat, dan uit de grond genomen kan worden, waarna het biocomposiet waar de paal van is gemaakt weer vermalen kan worden en circulair toegepast in nieuwe biocomposiet producten.
‘Het zou mooi zijn als meer overheden begrijpen hoe ze als launching customer kunnen fungeren. Dan moet je ook kritisch kijken naar het aanbesteden volgens de gebaande paden. Er zou meer vrijheid moeten komen om een pilot met één partij uit de markt te doen. Je kunt de andere marktpartijen heel goed uitleggen dat ze in een tweede fase mee kunnen doen.’ Gert-Jan Wendrich, regionaal programmacoördinator inkoopsamenwerking bij regio Gooi en Vechtstreek
Schiphol riep 2017 uit tot het jaar van de circulariteit. Er werd een Taskforce opgericht met directeuren voor de werkgebieden: Asset Management, Projecten, Vastgoed en Duurzaamheid. Met bovendien een lid van de Raad van Bestuur erbij. Concreet zijn twee projecten opgepakt vanuit een circulaire benadering: de renovatie van een pier en een vastgoedproject. Het is nog altijd workin-progress, nog lang niet afgerond, maar de impact op medewerkers en hun betrokkenheid is onmiskenbaar.
‘Toen ik Thomas Rau voor het eerst hoorde spreken kon ik niet meer anders dan circulair gaan denken en handelen, hij raakt je in het hart. Circulair begint door het écht te willen. Ervan te gaan houden en leiderschap te tonen.’ Marc Unger – voormalig directeur Corporate Procurement Schiphol Group
Provincie Noord Holland laat twee bruggen over de Ringvaart bij Cruquius circulair bouwen. Een oude uit de jaren 30 moet vervangen worden. De nieuwere daarnaast dateert uit de jaren 60 en heeft een grote renovatie nodig. De ultieme circulaire oplossing is een modulaire aanpak: de bewegende brug in demontabele modules uitvoeren. Daarna kan dezelfde aanpak toepasbaar zijn in alle bruggen die daarna volgen. De provincie heeft het voornemen om er een circulair icoonproject van te maken. Het moet circulair en onderhoudsarm gebeuren.
‘Draagvlak en enthousiasme voor circulair zijn mooi. Maar het wordt pas echt als je het in de processen krijgt. Als je samen beslist: zo doen we het.’ Peter Korbee, Senior Project Ingenieur bij provincie Noord-Holland
KPN werkt aan circulair aan de hand van het ‘KPN Circulair Manifest’. KPN en zeven grote leveranciers, waaronder internationale fabrikanten van netwerkapparatuur en recyclingbedrijven, gaan samenwerken om te zorgen dat alle nieuwe KPN netwerk- en klantapparatuur langer meegaat en wordt geproduceerd met minder nieuwe grondstoffen. Het doel is om de apparatuur zo te ontwerpen dat in 2025 vrijwel 100% van alle onderdelen en grondstoffen kan worden hergebruikt of gerecycled.
‘Zoek naar internationale verbinding. Samen kun je nieuwe standaarden bereiken. En juist internationaal hebben die écht gewicht.’ Jeroen Cox, Senior Manager Energie & Milieu bij KPN
BAM raakte als bouwer betrokken bij CIRCL, een paviljoen dat de druk op het nieuwe, maar al snel overvolle hoofdkantoor van ABN AMRO moest wegnemen. Met CIRCL wilde de opdrachtgever, ABN AMRO, duurzaamheid verhogen naar een circulair paviljoen.
“We brengen het onderwerp circulair altijd in, als we praten met leveranciers en opdrachtgevers. Toch is het voor een bouwer minder makkelijk om van circulair een vaste aanpak te maken. Je kunt een bouwer bijvoorbeeld niet vergelijken met een onderneming die een eigen assortiment voert, of die vast omschreven diensten levert. De bouw kent een andere dynamiek; elk project is een nieuw begin. Het begint altijd met een opdrachtgever die wel of niet de vraag naar circulair stelt.” Edwin Rijkelijkhuizen, Regio Inkoper bij BAM Bouw en Vastgoed Nederland bv
Meer lezen?
Dit is deel 7 in een reeks van artikelen over circulair inkopen. Lees hier interviews met partijen met ervaring met circulair inkopen inclusief barrières en learnings:
- Circulair inkopen: hoe KPN het doet
- Circulair inkopen: hoe Schiphol het doet
- Circulair inkopen: hoe BAM het doet
- Circulair inkopen: hoe provincie Noord-Holland het doet
- Circulair inkopen: hoe Gispen het doet
- Circulair inkopen: hoe Gooi en Vechtstreek het doet
Rol van de Board
Sinds 2016 werkt de Board, samen met partners, aan het faciliteren van een beweging op circulair inkopen en er zijn ondertussen tientallen organisaties die meedoen en meebewegen. De Board faciliteert een Community of Practice; een open en experimentele leeromgeving, waarvan de deelnemers een gezamenlijke opgave hebben. Aangesloten partijen werken toe naar concrete aanbestedingstrajecten. Tijdens State of the Region op 20 juni jl. tekenden 10 Bedrijven, overheden en kennisinstellingen 19 commitments tot circulair inkopen met een inkoopwaarde van meer dan 150 miljoen euro. Ook 32 MRA wethouders, 2 gedeputeerden en de vervoerregio tekenden vlak daarvoor een stevige Intentieverklaring Circulair Opdrachtgeverschap en Inkopen: 10% circulaire aanbestedingen in 2022, minimaal 50% in 2025 en zo snel mogelijk die 100%.
15 november 2018
Meer weten over
Neem contact op
Blijf jij ook op de hoogte?
8x per jaar nieuws en events uit de regio: schrijf je in voor de Board Update nieuwsbrief
Deel dit artikel
#slimgroengezond
Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn en schrijf je in voor onze Board Update.
Lees ook deze berichten
- In bruisende speeddatingsessies en paneldiscussies ontmoetten 26 investeerders en 100 ondernemers elkaar tijdens de ...
- De druk op de gezondheidszorg neemt toe door stijgende kosten, vergrijzing en ...
- Het elektriciteitsnet verzwaren kan een oplossing bieden voor netcongestie. Maar wie gaan ...