KPN-monteurs in nieuw, duurzaam jasje

Inkopen met impact: vaak is het gewoon een kwestie van doen. Bedrijfskleding circulair inkopen is soms eenvoudiger dan gedacht. Dat laat KPN zien met haar inkooptraject voor nieuwe, circulaire bedrijfskleding. Vanaf eind dit jaar dragen KPN-monteurs en retailmedewerkers comfortabele kleding, gemaakt van gerecycled polyester.

Dat het zo eenvoudig zou zijn om met bedrijfskleding impact te maken hadden regiodirecteur Carlo Tempelaars en projectleider Michelle van Minnen zelf eigenlijk ook niet gedacht. Een jaar of twee geleden deden zij bij vier leveranciers een eerste uitvraag voor nieuwe bedrijfskleding voor KPN-monteurs. Elke leverancier deed een voorstel voor een duurzame en een niet-duurzame variant.

“Duurzaamheid is bij al onze uitvragen het uitgangspunt, maar bij kleding vonden we het nog spannend of we daarmee niet zouden inleveren op draagcomfort”, legt Tempelaars uit. “Kleding kan wel duurzaam zijn, maar als onze medewerkers in die kleding extreem gaan zweten of als de stof niet helemaal lekker zit, dan hebben we er niets aan. Voor onze uitstraling is het belangrijk dat medewerkers zich lekker voelen in onze kleding. Dan kunnen ze onze klanten ook beter helpen.”

Draagproeven

Die twijfel bleek al snel ongegrond. De duurzame voorstellen van de verschillende leveranciers deden qua draagcomfort niet onder voor de katoenen kleding. Dat stelde Van Minnen vast op basis van verschillende draagproeven met monteurs. “We lieten hen de kleding passen en beoordelen en zij gaven uiteindelijk de hoogste cijfers aan de kleding van Profimex Bedrijfskleding.”

Wat daarbij de doorslag gaf was het ontwerp en de pasvorm. “De vier leveranciers kwamen met vergelijkbare materiaalkeuzes, maar het ontwerp van Profimex sprong er echt uit: er zitten fashion-elementen in en het past bij dat wat wij als KPN willen uitstralen”, zegt Tempelaars. “Als ons logo er niet op zou staan, zou je met deze kleding zo op stap kunnen gaan.” Een leuk detail is het pet-flesje in de rits van de truien, waarmee de link naar de oorsprong van het materiaal wordt gelegd.

Geef vrijheid

Echt veel tegenslag hebben Tempelaars en Van Minnen niet ervaren met dit project. Of, nou ja, de eerste uitvraag leverde niet helemaal op wat ze ervan verwachtten. “In onze eerste request for proposal bemoeiden we ons nog te veel met het ontwerp en de pasvorm, dus met dingen waar we eigenlijk helemaal geen verstand van hebben”, vertelt Tempelaars. “Daardoor kregen we ontwerpen die we eigenlijk niet geschikt vonden. In de nieuwe rfp deelden we alleen onze visie op branding en gaven we leveranciers veel meer vrijheid.”

Van Minnen: “Toen konden we meteen ja zeggen tegen de ontwerpen van Profimex. Zij gebruiken veel zwart in de kleding, wat enorm afkleedt. Ook dat waarderen onze medewerkers. Met die eerste rfp was dat er nooit uitgekomen.” Hun tip? Geef dus vooral veel vrijheid aan de leveranciers.

Hergebruik kleding KPN-monteurs

Profimex gaat shirts, polo’s, overhemden, truien, vesten, werkbroeken en jassen leveren. De kleding is gemaakt van polyester van gerecyclede petflessen en biologisch katoen. De offerte voor duurzame bedrijfskleding is zo’n tien procent duurder dan de niet-duurzame variant.

Gerecycled polyester is zacht en het materiaal van de kleding is aan het eind van de levensduur weer opnieuw te gebruiken. Het katoen wordt verbouwd zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Het polyester is ook kleurvast en gaat langer mee. Ook dat draagt bij aan de duurzaamheid. Van Minnen: “Op verzoek van de monteurs hebben we ook iets aan transpiratiegeurtjes gedaan: alle bovenkleding heeft een speciale, niet-chemische coating die nare luchtjes maskeert. Daardoor hoeven ze het shirt minder vaak te wassen en slijt het ook minder snel.”

Er wordt ook een retoursysteem opgezet voor de kleding. Ingenomen kleding die nog relatief nieuw is, wordt professioneel gereinigd en opnieuw aangeboden in de webshop. Afgedragen kleding gaat Profimex recyclen.

Herrie maken

Wat Jeroen Cox betreft is dit inkooptraject het ultieme voorbeeld van wat er gebeurt als je in een organisatie maar lang genoeg ‘herrie maakt over circulair inkopen’. Cox is bij KPN al vijf jaar verantwoordelijk voor strategie en milieu en nauw betrokken bij Inkopen met Impact, een initiatief van Amsterdam Economic Board. “Dit is een van de eerste duurzame-inkooptrajecten waar ik zelf niet direct bij betrokken was. Dat is waar je naartoe wil in een verandertraject: eerst doe je het zelf, dan doe je het samen, dan doen anderen het zelfstandig.”

Cox blijft ondertussen het verhaal over duurzame inkoop vertellen. Net legde hij aan een groep KPN-inkopers de term Scope 1, 2 en 3 nog eens uit: een internationale term die staat voor directe uitstoot (scope 1), elektriciteit (scope 2) en ketenemissies (scope 3). “Deze termen kun je gebruiken om je eigen inkoop en die van je leveranciers te toetsen. Het gaat erom dat we het grote verhaal blijven vertalen naar de context van degene die inkoopt. Als wij zeggen dat wij een van de groenste providers zijn, moeten we dat overal terug laten zien.”

Zijn boodschap: duurzaam inkopen kan altijd. En begin met alles rondom je core business. “In de gesprekken met andere inkopers, tijdens events van Amsterdam Economic Board, merk ik weleens weerstand. Leveranciers willen niet mee, wordt er gezegd. Maar ik ga niet mee in die spiraal: als leveranciers niet mee willen, dan heb jij het niet goed uitgevraagd. We kunnen blijven praten over uitdagingen en ecosystemen, maar uiteindelijk komt het erop neer dat jij met je leveranciers een ander gesprek moet voeren en een echt partnership moet aangaan.”

Sluit je aan

KPN is lid van onze Network Council, een krachtig netwerk van zo’n 140 vooraanstaande decisionmakers, en is op die manier betrokken bij onze initiatieven. Ook jouw bedrijf kan lid worden van de Network Council. Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap.

Wil je ook meedoen aan de Inkopen met Impact-beweging van Amsterdam Economic Board? Of heb je interesse in ons initiatief rond circulair textiel? Wil je inspiratie opdoen of juist kennis en ervaring delen? Neem dan contact op met ons.

Tekst: Mirjam Streefkerk

23 augustus 2022

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten