Denim Deal

De Denim Deal was een initiatief van de landelijke overheid, waarbij het voorbereidende werk grotendeels is gedaan in Amsterdam. Het was gericht op de toepassing van gerecyclede katoenvezels in nieuwe jeans en denim kledingstukken.

Amsterdam is al jarenlang de denim-hoofdstad van de wereld en herbergt een groot aandeel jeansmerken. De Denim Deal, geleid door de Gemeente Amsterdam stimuleerde het gebruik van hoogwaardige PCR vezels. Post Consumer Recycled (PCR) is gerecycled materiaal van afgedankt consumententextiel dat niet meer herdraagbaar is.

Resultaten met de Denim Deal

  • Deelnemende merken en retailers hebben in totaal 1,5 miljoen jeans op de Nederlandse markt gebracht in 2022. Hiervan bevatten 593.688 jeans (41%) ten minste 20% PCR-katoen. Dit is een relatief klein deel van de hoeveelheid jeans die jaarlijks op de Nederlandse markt komt. De hoeveelheid jeans op de Nederlandse markt met 20% PCR steeg van 8% in 2020 naar 41% in 2022.
  • Van de jeans die deelnemers in 2022 wereldwijd produceerden, bevatte 53% ten minste 20% PCR-katoen. Een substantiële groei ten opzichte van 2020. Toen bevatte 13% van de jeans, wereldwijd geproduceerd door deelnemers, 20% PCR.

Wat was de Denim Deal?

In de Denim Deal is afgesproken dat merken als Scotch&Soda, Kuyichi en MUD Jeans samen 3 miljoen spijkerkledingstukken maken met daarin minstens 20% gerecycled textiel.

Daarnaast hebben alle partijen afgesproken om zo snel mogelijk in alle denim kledingstukken minimaal 5% gerecycled textiel te verwerken. De deal is onderdeel geworden van de regionale Green Deal Circulair Textiel.

De opzet van de Denim Deal wordt gezien als blauwdruk voor het verduurzamen van bepaalde type kleding van specifieke materialen.

Neem contact op

Blijf jij ook op de hoogte?

8x per jaar nieuws en events uit de regio: schrijf je in voor de Board Update nieuwsbrief

Deel dit initiatief