Zero waste, hoe doe je dat?

Dinsdag 3 maart organiseerde Green Business Club Nederland in samenwerking met Milieu Service Nederland, Renewi, RVO Nederland, ABN AMRO en de Amsterdam Economic Board het symposium ‘Van Ambitie tot Aanpak: Zero Waste’. Dagvoorzitter Inge Diepman leidde ruim 140 deelnemers door de dag waarbij handvatten geboden werden aan bedrijven en organisaties die hun afvalstromen (verder) willen verduurzamen. Concrete voorbeelden stonden hierbij voorop. Veel bedrijven willen stappen zetten naar afvalstromen verder verduurzamen, maar dit blijkt niet gemakkelijk te zijn.

Gewoon beginnen en samen doen

Jacqueline Cramer, regisseur Circulaire Economie bij de Board en Professor in Sustainable Innovation en oud-minister Milieubeheer, gaf een inspirerende lezing over de circulaire economie en de rol die bedrijven hierin hebben.

We moeten de huidige systemen veranderen. Door aan concrete projecten te werken, met andere samenwerkingen en nieuwe initiatieven, en door transparanter te zijn, kunnen we hier de eerste stappen in maken.”

Inkopen met Impact

Circulair inkopen is een belangrijk onderdeel om te komen tot zero waste. “Omdat je met circulair inkopen een handvat hebt om hoger op de ladder van circulariteit te komen en om te zorgen dat vernieuwing in de markt tot stand komt. Als bedrijven hierin samenwerken, moet je eens kijken wat voor macht op de markt je hebt!” Verder kan er nog veel gebeuren in de samenwerking op het gebied van grondstoffen. Bedrijven blijken verhoudingsgewijs heel slecht te zijn in het terugbrengen grondstoffen in de keten. “Niet praten, maar in de praktijk gaan doen. En vooral samen!”

Creëren van draagvlak aandachtspunt bij circulair inkopen

Veel partijen lopen aan tegen interne weerstand om circulair inkopen van de grond te krijgen, een van de motors om echt circulair te worden. Cruciaal is om directie, inkoop en budgethouders te betrekken, projecten te doen die aansluiten bij de ambitie, samenwerken ook met andere organisaties, successen te vieren en ook testen en mislukkingen durven maken en vooral te doen!

Zero Waste Zuidas

In Amsterdam Zuidas tekenden 27 CEO’s voor een Zero Waste Zuidas in 2030. Vervolgens is begonnen met het inzichtelijk maken van de afvalstromen en is er aan de slag gegaan met afvalscheiding op de werkvloer, inkoop en de gezamenlijke aanbesteding van afvalstromen. “Deze aanpak creëert volume, waardoor afval zo optimaal en hoogwaardig mogelijk kan worden verwerkt. In 2020 starten de deelnemers met papier, karton, plastic en organisch afval.” aldus Josieke Moens Josieke Moens, Manager Planning & Support RAI Amsterdam en bestuurslid GBC Amsterdam Zuidas. Bekijk hier het animatiefilmpje over de aanpak van GBC Zuidas.

Zero waste in de praktijk

Naast de aanpak van de Green Business Clubs, kwamen er tijdens het symposium een hoop andere praktische cases aan bod. Maurice Goudsmith, Categoriemanager Afvalzorg en Grondstoffenmanagement Rijksoverheid, sprak over de ontwikkelingen op de grondstoffenmarkt en over de doelstellingen van de Rijksoverheid. “De discussie over de circulaire economie gaat teveel over het hergebruik van onze afvalstoffen. Je moet jezelf afvragen waarom je eigenaar wil worden van een product, de materialen moeten juist terug naar de producent.

Gedragsverandering

Design Innovation Group deed onderzoek bij IKEA om verandering teweeg te brengen in het afvalproces in de servicerestaurants van het warenhuis. Dit onderzoek leidde tot implementatie van verschillende concrete maatregelen in het ontwerp van bijvoorbeeld de afvalstations in het restaurant. Afvalbakken met o.a. duidelijke communicatie en met de producten erop, die van deze afvalstromen weer geproduceerd worden, en communicatie op de dienbladen, zorgden voor zuivere afvalstromen die geaccepteerd worden door de afvalverwerkers. Ook zorgde de pilot voor minder werkdruk in de keuken.

Afvalscheiding is verplicht

Uit onderzoek blijkt verder dat veel bedrijfsafval niet (goed) gescheiden wordt: slechts één op de vijf bedrijven heeft duidelijke richtlijnen voor afvalscheiding. Zo gebruikt ruim 60 procent van de bedrijven koffiebekers, maar zamelt 42 procent van deze bedrijven hun koffiebekers apart in.  Het gebrek aan regie over afval zorgt voor minder goede verwerking waardoor kostbare nuttige materialen verloren gaan (bron: duurzaambedrijfsleven.nl). Terwijl het verplicht is om afvalstoffen te scheiden, gescheiden te houden en gescheiden af te geven.

Van ambitie tot aanpak!

Samenwerken en niet praten maar doen, staan centraal in de aanpak van de Green Business Clubs. De dag werd daarom afgesloten met de presentatie van een roadmap, dat bedrijven handvatten biedt om gelijk ook aan de slag te gaan met zero waste. Eline Kik, directeur GBC Nederland: “Het is mooi om te zien hoe divers ons netwerk is en hoe partijen elkaar onderling goed weten te vinden. Dat bedrijven hun krachten bundelen en al zulke concrete stappen zetten in de richting van zero waste, is uniek.”

Lees meer

  • Concrete cases van de lokale Green Business Clubs Amsterdam Zuidas en GBC Den Haag.
  • Roadmap om aan de slag te gaan met zero waste.

Doe mee

Wil je ook aan de slag met Inkopen met Impact in je organisatie, neem dan contact op met Claire Teurlings.

Wil jij voortaan ons belangrijkste nieuws in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze maandelijkse Board Update.