Greendeal ZES MRA: Hoe is het nu met Parcls?

Hoe pakketpunten helpen het aantal vervoersbewegingen te verminderen

Twee jaar geleden beloofden tientallen organisaties in de Metropoolregio Amsterdam zich in te zetten voor schone en slimme stadslogistiek. Hoe staat het nu met hun inspanningen? De Board spreekt ondertekenaars van de GDZESMRA. Deel 1 van een serie: Parcls. Die startup is met inmiddels zes wijkpakketpunten bezig aan een flinke opmars in Amsterdam. Het bedrijf draagt er zo aan bij dat het aantal verkeersbewegingen met bestelbusjes flink afneemt.

Duizenden Amsterdammers laten hun pakketje inmiddels bezorgen in een van de zes zogenoemde cityhubs in de stad. Vanaf daar hebben ze de keuze: hun pakket zelf ophalen, of het laten bezorgen. “Het concept is eigenlijk reuzesimpel”, zegt oprichter en eigenaar Luc van Gompel. “Alleen het businessmodel zijn we nog aan het verfijnen.”

Parcls startte in 2017 met een pakketpunt op de Ceintuurbaan in Amsterdam. Dit jaar werden er een vijfde en zesde pakketpunt geopend, mede dankzij een investering van het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF), Rabobank en particuliere investeerders.

Winstgevende winkels

Betalende klanten was het initiële businessmodel van Parcls: iemand kon tegen betaling z’n pakketjes laten thuisbezorgen of een abonnement nemen en zo voorrang krijgen bij het ophalen. “Maar dat bleek niet te werken, mensen zijn gewend dat ze niet hoeven te betalen voor de afhandeling van hun pakketten. Toch ontwikkelen onze winkels zich nu naar winstgevendheid. Dat komt doordat vervoerders wel willen betalen voor onze diensten. Voor hen blijkt het moeilijk om die last mile goed te organiseren en wij kunnen dat wel.” Ook foodbedrijven Boerschappen, De Krat en Uit de keuken van Maass leveren aan de winkels van Parcls.

Alleen met PostNL heeft Parcls nog geen contract, zij doen alleen zaken met hun eigen pakketpunten — vaak balies in supermarkten of sigarenwinkels. Van Gompel: “Voor ons zijn de pakketjes onze core business en dat concept blijkt goed te werken. Vervoerders zijn ook blij met ons omdat wij ook bepaalde vragen van hun klanten kunnen afhandelen.”

Ook buiten Amsterdam

De komende jaren wil Parcls binnen de ring van Amsterdam doorgroeien naar twaalf of dertien vestigingen en ook pakketwinkels openen in onder meer Haarlem en Almere. “Wij rekenen met een winkel per 50.000 inwoners, die ook nog eens met een bepaalde dichtheid op elkaar wonen. Mensen in een straal van tot 900 meter komen hun pakket bij ons ophalen. En we merken dat als we langer ergens zitten, mensen bereid zijn om verder te fietsen. Een andere voorwaarde is dat we aan een doorgaande weg zitten, waar op de stoep goede laad- en losgelegenheid is.”

Mensen halen gemiddeld 1,6 pakketje tegelijk op bij Parcls, vertelt Van Gompel. “Dat vind ik heel interessant: soms heb je pakketjes die je heel snel wil hebben, maar soms is het ook prima om te wachten.”

Wat de precieze impact is van Parcls is moeilijk te zeggen. Zeker is dat het aantal vervoersbewegingen met dieselbusjes afneemt en dus ook de uitstoot. Wanneer een busje naar een punt in een postcodegebied rijdt om daar tien pakketjes voor dat gebied af te leveren, scheelt dat immers negen keer remmen, negen keer optrekken en negen keer op straat stilstaan — waar ook ander verkeer hinder van ondervindt.

Schone en slimme stadslogistiek

In 2019 ondertekende Parcls de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek MRA. “Wat we doen sluit natuurlijk perfect aan bij de ambities van de Green Deal: schone en slimme stadslogistiek. Wij deden mee om in het netwerk te komen, zodat we in de keten beter kunnen samenwerken.” Die samenwerking vindt Van Gompel nog wat tegenvallen. “Ik vind de rol van grotere partijen nog wel voorspelbaar, gericht op hun eigen belang. Kleinere partijen willen graag samenwerken, maar kunnen minder bereiken. En corona maakte het natuurlijk moeilijk om elkaar echt te leren kennen.”

Volgens Van Gompel kan duidelijk overheidsbeleid versnelling brengen. “Als gemeenten duidelijk stellen: in 2025 zijn we emissievrij, dan weten alle partijen waar ze aan toe zijn. Of je nou DHL bent of een onderaannemer. Ik vind dat de gemeente Amsterdam dat nu goed aanpakt, door te eisen dat in 2025 vrachtwagens en bestelbussen uitstootvrij zijn. En bijvoorbeeld door het aantal parkeerplekken op straat te verminderen en daarmee het aantal autobewegingen in het centrum. Maar niet alleen met regels, ook met subsidies kun je dingen in beweging krijgen. Er is op dit onderwerp meer regie en daadkracht nodig.”

Hij haalt Rotterdam aan, waar onlangs een subsidieregeling in het leven werd geroepen voor duurzame initiatieven. “Dankzij die regeling kunnen wij nu een jaar lang ook in Rotterdam een winkel gaan uitbaten. Zij dragen bij aan onze kosten, zodat wij kunnen onderzoeken of er ook daar een markt is voor Parcls.”

Op 12 oktober is er weer een live GDZES MRA-meetup. Heb je onderwerpsuggesties voor het inhoudelijke programma of wil jij de GDZES MRA ook ondertekenen? Stuur een mail naar onze collega Richard Hoving.

Interview door Mirjam Streefkerk
Foto: Parcls