Oplossingen voor zero-emissie servicelogistiek

De servicemedewerker uitstootvrij de stad in: wat is de beste locatie voor een hub?

Hoe bereik je als monteur, hovenier, thuiszorgmedewerker, installateur of andere serviceverlenende partij je klant in de stad? Het blijkt een steeds grotere uitdaging door ruimtegebrek, congestie, parkeerkosten en de gemeentelijke plannen voor emissievrije zones in 2025. In het project ‘Servicelogistiek via hubs’ worden de beste hub mogelijkheden voor (lichte) elektrische voertuigen achterhaald, om efficiënt en emissievrij klanten in steden te bedienen. Maar voor goede oplossingen zijn ondernemers nodig die meedenken.

Overstappen, overladen of geen van beide?

Een voorbeeld van een efficiënte en emissievrije oplossing om als servicemedewerker de stad in te gaan, is overstappen op een vrachtfiets of een ander (licht) elektrisch vrachtvoertuig. Maar op welke locatie stap je over? Geef je de medewerker een vrachtfiets en start hij/zij vanuit huis? Of komt hij/zij met het openbaar vervoer om van daaruit verder te moeten? En wanneer er met de auto gereisd wordt, zou parkeren bij een groothandel een mogelijkheid zijn? Een legio aan opties die door servicemedewerkers beoordeeld dienen te worden!

Vragenlijst voor logistieke behoefte en wensen

Mogelijke oplossingen zijn er genoeg, maar welke heeft de voorkeur van de stad, de klant en de servicelogistieke onderneming zelf?  Binnen dit project worden via een vragenlijst de logistieke behoeften, wensen en belemmeringen van servicelogistieke bedrijven in kaart gebracht. Vervolgens worden met deze resultaten de beste locaties in de praktijk uitgeprobeerd en passende businessmodellen onderzocht. Ben jij werkzaam bij een service verlenende onderneming en denk je  graag mee over de toekomst van servicelogistiek in de stad? Help ons dan door de vragenlijst in te vullen!

VUL DE VRAGENLIJST HIER IN

Initiatiefnemers

Het initiatief tot dit project komt van Hoek, een hoveniers- en groenvoorzieningsbedrijf. Zij werken veel in de grote steden en merken dat hun groenprojecten steeds moeilijker bereikbaar zijn en parkeren in de stad een klus op zich is. Daarnaast komt ‘zero-emissie-2025’ eraan, heeft steeds minder personeel een rijbewijs en willen medewerkers flexibel werken. Goede redenen voor Mark Berger van Hoek om onze collega Richard Hoving, om hulp te vragen. Vervolgens zijn we samen met de Hogeschool van Amsterdam (gezien het netwerk van het Gas op elektrisch project), DOCKR Mobility en Feenstra een projectgroep gestart.

Planning project

  • De vragenlijst kan worden ingevuld tot 23 april
  • Op 24 april bespreken we de resultaten in een online bijeenkomst (uitnodiging volgt na het invullen)
  • In juni/juli staat het advies klaar voor de beste opties en passende businessmodellen.
  • In het najaar streven we ernaar een of twee praktische pilots uit te voeren.
  • Tot slot wordt een gratis Tips & Tricks-boekje voor servicelogistieke bedrijven vrijgegeven.

Heb je vragen en of opmerkingen over dit project? Neem dan contact op met onze collega
Richard Hoving.

Wil jij voortaan ons belangrijkste nieuws in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze maandelijkse Board Update.