GDZES MRA Meetup #8: Updates, calls en handtekeningen!

Van duurzame avondbezorging tot een digitale laag over onze fysieke infrastructuur, en alles daartussenin: slimme en schone stadslogistiek kent vele facetten. Bij de eerste live Meetup in anderhalf jaar met de partners en ondertekenaars van de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek in de Metropoolregio Amsterdam (GDZESMRA) kwamen ze allemaal ter sprake. En met 17 nieuwe ondertekenaars was er extra reden voor een feestje.

Het netwerk rondom de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek MRA wordt steeds breder en steeds sterker. En dus is het extra fijn dat we elkaar op deze herfstige donderdag voor het eerst weer live kunnen ontmoeten, zegt Richard Hoving, Lead Mobiliteit bij de Amsterdam Economic Board en initiatiefnemer van de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek in de Metropoolregio Amsterdam. “Dit is onze achtste bijeenkomst, maar de discussie is nog lang niet af. We blijven elkaar nodig hebben.”

Pakketten van lokale winkeliers

Rondom slimme stadslogistiek zijn er ook allerlei bijzondere startups actief in de regio. Hurby is daarvan een goed voorbeeld. Co-founder Mark Fontein neemt ons in razend tempo mee door zijn bedrijf. Via een app kunnen bedrijven pakketten aanmelden, een elektrische Hurby haalt die ’s middags bij hen op om ze vervolgens diezelfde avond te bezorgen bij klanten. “Belangrijk is ook dat winkeliers die via ons versturen niet extra hoeven in te pakken. Zelfs de slijter kan z’n doosje wijn gewoon met ons meegeven.”

Hurby is momenteel actief in Haarlem en Amersfoort, maar wil uiteindelijk vanuit 50 regio’s opereren. Daarmee kan het bedrijf 80 procent van de huishoudens bereiken. Om uit te kunnen breiden is echter nog wel wat nodig. Fontein: “Daarom komen we graag in contact met strategische locatiepartners, financieringspartners en ook landelijke vrachtvervoerders die nog geen last-mile-oplossing hebben.”

Achterblijvers bereiken

De Vervoerregio Amsterdam, waarin 15 gemeenten samenwerken, werkt hard aan de Regionale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek, zo vertelt netwerkregisseur Ton Geuzendam. “Die regionale aanpak is nodig omdat ondernemers nu overal met verschillende regels te maken hebben. En ook moeten we de achterblijvers beter bereiken: met name zzp’ers en mkb’ers blijken nog nauwelijks op de hoogte van het huidige beleid.”

Geuzendam vertelt verder dat uit onderzoek blijkt dat het effect van zero-emissiezones niet zo groot is als gedacht. “Rondom Amsterdam profiteren alleen gemeenten binnen een straal van vijftien kilometer van die zone, daarbuiten zien we helemaal geen effect. En dat een regionale aanpak noodzakelijk is, blijkt uit het feit dat dagelijks zo’n driehonderd bestelbusjes vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam rijden, en weer terug.”

De Regionale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek is straks een paraplu die overheden kunnen gebruiken voor hun nieuwe beleid. Geuzendam: “Daarvoor overleggen we natuurlijk ook met bedrijven. We willen namelijk ook innovaties en pilots helpen opschalen. De barrières daarvoor moeten we nu vanuit de regio proberen weg te nemen.”

Digitale laag biedt flexibel ruimtegebruik

Martijn Pater van Coding the Curbs legt uit hoe een digitale laag over de fysieke infrastructuur ons kan helpen bij slimme en schone stadslogistiek. “Daarmee willen we de stad gaan bevrijden.” Een van de proposities van het bedrijf richt zich op laad- en losplekken. “Tot nu toe doet iedereen maar wat. Er is in principe ongelimiteerde toegang, maar er kan daardoor ook zomaar een werkbusje een hele dag zo’n plek bezet houden. Wij willen die laad- en losplaatsen daarom slim maken en ze veranderen in plaatsen die je online kunt reserveren. Zo werken we aan een adaptieve stad: zo’n plaats kan dan op een ander moment ook zomaar een terras worden.”

In Amersfoort deden Pater en zijn collega’s al een Proof of concept, bij de laad- en losplek bij hotel Krasnapolsky in Amsterdam loopt nu een pilot en in nog vijf andere steden is Coding the Curbs in gesprek. “Wij willen dat straks elke binnenstad een smartzone wordt en gaan graag hiermee aan de slag in de metropool Amsterdam.”

Future food & functionele buurthubs

Vanuit de Hogeschool van Amsterdam worden twee oproepen gedaan.

De eerste betreft deelname aan de Future Food Logistics Challenge waarvoor ook bedrijven uit GDZESMRA-community zich kunnen inschrijven. Partijen worden hierin uitgedaagd om met slimme, schone en snelle logistieke oplossingen voor voedsellogistiek te komen. Bedrijven kunnen hun challenge indienen en meedingen naar een prijs ter waarde van 2.500 euro.

De tweede oproep gaat over de start van een eenjarig onderzoeksproject naar multifunctionele buurthubs. “Hubs zitten natuurlijk vaak aan de rand van de stad, maar er is ook veel behoefte aan logistieke ruimte ín de stad. Die is alleen duur. Kunnen we geen sociale, economische en logistieke functies met elkaar combineren? Dat is het uitgangspunt van ons onderzoek”, legt HvA-onderzoeker Susanne Balm uit. Het onderzoek richt zich voorlopig op de Weesperstraat in Amsterdam en op een winkelstraat in Groningen. “Laat het me vooral weten als je hier interesse in hebt of ideeën hebt voor de hubs.”

Nieuwe toetreders, handtekeningen en cava

Zo’n zestig partijen committeerden zich al eerder met een handtekening aan de GDZESMRA. Vandaag komen daar nog eens zeventien partijen bij, van vastgoedontwikkelaar tot horecagroothandel: Cargoledger, Cenex Nederland, OpenWaste, Schneider Electric, CLIC, Alliander, Goodman, Leap24, Bidfood, Pantar, Coding the Curbs, Babboe Pro, Cipiobox, Hurby, Feenstra, HAVI en EVConsult.

Met hun handtekening beloven zij zich de komende tijd in te zetten voor slimme en schone stadslogistiek. En hoe kunnen we dat beter vieren dan met een toast en groepsfoto — eindelijk mag het weer — en een glas cava?

Foto: Brenda de Vries

13 oktober 2021

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten