City Barging duwt emissieloze stadslogistiek vooruit

Met acht emissieloze duwboten vervoert City Barging bouwgoederen over het water in het (binnen)stedelijk gebied. Daarmee levert de dochteronderneming van Rutte Groep een belangrijke bijdrage aan de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek MRA, een initiatief van Amsterdam Economic Board. Zo gleed de satelliettoren van Nederlandsche Bank al via de Amstel de stad uit.

Slimme en schone stadslogistiek is er niet van de ene op andere dag. We hebben voorlopers nodig om het straks voor anderen makkelijker te maken om ook voor schoon logistiek transport te kiezen. Rutte Groep is zo’n voorloper en dat zit in het dna van het familiebedrijf voor weg- en waterbouw, circulaire bouw en transport. Directeur Rick Rutte: “Mijn overgrootopa, die het bedrijf oprichtte, handelde niet per se vanuit een duurzame ambitie, maar wilde wel zorgvuldig met spullen en materialen omgaan. Dat is altijd een belangrijke rol in ons bedrijf blijven spelen.” 

Elektrische duwboten

In 2017 won Rutte Groep voor City Barging de prijsvraag ‘Slimme en schone bouwlogistiek’, die Amsterdam Economic Board mede organiseerde. Met een eigen financiering van 1,5 miljoen euro en de co-financiering van 750.000 euro vanuit de MRA-overheden, kon City Barging de afgelopen jaren zijn vloot uitbreiden naar acht duwboten, waarvan de helft emissieloos is. “In 2018 was er nog helemaal geen aanbod voor elektrische duwboten, dus wij hebben toen partijen opgezocht waarmee we die konden ontwikkelen”, zegt Rutte. “Voor auto’s was de batterijtechnologie toen al vrij ver, alleen neemt een auto zo’n 30 ton mee aan lading en een duwboot moet 200 tot 300 ton aankunnen. Daardoor moesten we naar kostbare niet-ontwikkelde initiatieven kijken en hebben onze boten nu flinke accupakketten.”  

Een andere uitdaging was de certificering. Europese eisen voor duwboten waren vooral nog gericht op dieselboten. Rutte: “We opereerden in een grijs gebied, maar gelukkig stelden de partijen die goedkeuring moesten verlenen zich uiteindelijk flexibel op.”  

Parkeergarage onder water 

Om ervaring op te doen deed City Barging in eerste instantie vooral transport voor andere projecten binnen de Rutte Groep, bijvoorbeeld voor een aantal kademuurprojecten. Een project met Mobilis, dat begon in 2019, was een andere belangrijke leerschool voor het bedrijf. “Mobilis bouwt een parkeergarage onder de Singelgracht, waarvoor de gracht helemaal uitgegraven moest worden. Wij hebben daarvoor zo’n 100.000 kuub grond emissieloos weggevaren. Mobilis kwam bij ons terecht omdat de gemeente in de aanbesteding emissieloos vervoer hoog waardeerde.” Dankzij dit project leerde City Barging over het duwvermogen van de schepen in relatie tot de range ervan, wat belangrijk is voor de verdere organisatie van hun aanbod.  

Ook een project voor New Horizon bleek leerzaam. Dat bedrijf demonteerde de satelliettoren van De Nederlandsche Bank aan het Amsterdamse Frederiksplein. “Wij hebben het gedemonteerde gebouw vervoerd over water en opgeslagen in een loods. Die combinatie van op- en overslag nemen we nu ook mee in het aanbod van City Barging. Materiaalstromen komen overal vandaan en soms moet je die dan in de buurt van Amsterdam kunnen bufferen om het transport efficiënt te kunnen doen.”  

Flinke ambities

Eind vorig jaar namen twee andere Amsterdamse aannemers, Mobilis en H. Van Steenwijk, een strategisch belang in City Barging. “Wij zijn heel blij met deze aanzienlijke kapitaalinjectie”, zegt Rutte. “Nu kunnen we onze dekking verder vergroten en onze dienstverlening uitbreiden. Bovendien zijn dit soort samenwerkingen de sleutel tot succes. We kunnen van elkaars ervaringen leren.”  

“Samenwerking is de sleutel tot succes”  

Een zo’n nieuwe dienst is de emissieloze levering van beton over water. “Dat is best revolutionair”, zegt Rutte. “Omdat je over water langer onderweg bent is beton vervoeren lastig, daarom hebben we nu op een van onze boten een mobiele betoncentrale gemaakt waarmee je met water uit de gracht op locatie beton kunt maken.”  

City Barging heeft ook een off-the-grid laadoplossing die overal in de stad gebruikt kan worden om boten te snelladen. Rutte: “Daarmee kunnen we al binnen een uur een boot opladen. Bouwers met elektrisch bouwmaterieel kunnen deze capaciteit ook goed gebruiken, dus we zoeken hier samenwerkingen voor.”  

Rutte Groep zal de diensten van City Barging de komende jaren in elk geval veelvuldig inzetten voor de kademuren en bruggen in Amsterdam waar het bedrijf aan werkt. “We gebruiken hiervoor de mobiele betoncentrale en onderzoeken ook of we prefab-kademuren kunnen maken die we over het water kunnen vervoeren.” Verder bouwt het bedrijf dankzij een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemen ook een duwboot om naar een door waterstof aangedreven boot. 

Naar schone en slimme stadslogistiek

Wat is er volgens Rutte verder nodig om slimme en schone stadslogistiek een boost te geven? “Het nieuwe kabinet wil dat we in 2050 klimaatneutraal zijn en volgens mij kan dat nog wel wat meer doorklinken in de aanbestedingscriteria van overheden”, zegt Rutte. “Er moet meer focus komen op emissieloos vervoer en emissieloze uitvoering en partijen moeten bereid zijn om daar ook voor te betalen.” Rutte pleit daarnaast voor een betere laadinfrastructuur zowel langs het water als op het droge. “Het is nu nog te interessant om dieselgedreven de stad in te komen.”  

Voor ondernemers die zich willen aansluiten bij de Green Deal ZES MRA zijn er nog mogelijkheden genoeg, tipt Rutte. “Er zijn nog veel onbenutte subsidiemogelijkheden voor de overstap naar elektrisch, dus zoek eens goed uit wat er voor jouw bedrijf mogelijk is. En elektrisch is in aanschaf misschien nog duurder, maar als je kijkt naar de operationele kosten ben je vaak al goedkoper uit. Neem dat ook mee in je afwegingen.”  

Tekst: Mirjam Streefkerk
Beeld: City Barging

8 februari 2022

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten