PwC creëert vertrouwen in circulair ondernemen

PwC heeft de ambitie om in 2030 geheel circulair te opereren; dat wil zeggen zonder emissies, zonder afval en met optimaal (her)gebruik van materialen. De teller staat nu al op 1/3. Hiermee bouwt PwC aan vertrouwen en het oplossen van belangrijke maatschappelijke problemen. Hoe krijg je dat voor elkaar in een organisatie met 2500 medewerkers in de regio Amsterdam? Hoe meet je de impact om deze vooruitgang te meten? En hoe pas je je sustainability goals en kennis toe op het werk voor klanten?

Net als PwC worden haar stakeholders geconfronteerd met grote uitdagingen, zoals de razendsnelle technologische ontwikkelingen, klimaatverandering en schaarste aan grondstoffen. Om hun werk goed te doen is het cruciaal de maatschappij en klanten goed te begrijpen en een antwoord te hebben op welke manier je de 17 Sustainable Development Goals**, die de Verenigde Naties hebben geformuleerd, kunt integreren in je business strategie. Zelf heeft PwC vier SDG’s – waarop ze echt impact willen maken – geïntegreerd in hun strategie. Een daarvan is ’responsible consumption and production’. Ze hebben een indicator ontwikkeld om de vooruitgang te meten en eventueel het beleid bij te sturen.

Circulaire businessmodellen & impact meten

‘PwC helpt klanten met circulaire businessmodellen aan de hand van een stappenplan inclusief het meten van impact. Niet altijd de meest eenvoudige klus natuurlijk maar wel een hele mooie want ze meten nu veel relevantere dingen,’ volgens Martin Bond. ‘Bij een deel van onze klanten was het rapporteren over duurzaamheid voorheen nog wel eens een verplicht nummer. Inmiddels is het werken aan een responsible strategy bij veel klanten onderdeel van de cultuur aan het worden en dus écht. Ze willen het zelf en zien in dat het een voorwaarde is voor lange termijn waardecreatie.

Mensen raken door circulair experience

Recent lanceerde PwC de SDG Dome; een virtuele belevenis die helpt wereldwijde problemen dichter bij huis te brengen en ze concreet en hanteerbaar te maken. Je kunt bijvoorbeeld in korte tijd smog verwijderen. “Veel is technisch al mogelijk en ook data is beschikbaar, maar je moet mensen er wel in meenemen zodat ze iets positiefs ervaren en geraakt worden. Hiermee is het realistischer om technologische ontwikkelingen en een duurzaamheidsagenda aan elkaar te koppelen. Het blijkt een daverend succes. En het feit dat we deze experience als PwC hebben ontwikkeld geeft aan dat verantwoordelijkheid nemen voor duurzaamheid echt in ons DNA begint te komen. Dilemma’s zijn geen taboe meer, alles ligt op tafel. We gaan net zolang door tot we geen aparte corporate social responsibility afdeling meer nodig hebben en het business as usual is,” vertelt Wineke Haagsma.

Leren van en met sociale ondernemingen

Wineke is als Amsterdammer echt gaan houden van de stad en ziet het als een persoonlijke uitdaging om efficiency slagen te maken en de historie van de stad levend de houden. ‘PwC werkt veel met sociale ondernemingen. We leren van en met elkaar. Ons plastic afval wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het maken van boten en meubilair van Plastic Whale en medewerkers gaan voor teambuilding plastic vissen in de grachten. De Prael helpen we met uitbreiden en opschalen, tegelijkertijd is de brouwerij een toffe plek voor onze recruitment events. Door te helpen met een gezonde bedrijfsvoering is Taxi Electric gegroeid en bovendien onze preferred supplier geworden en helpen daarmee onze CO2-uitstoot terug te dringen. We zetten flink in op het verduurzamen van onze eigen organisatie; ieder jaar zetten zo’n 200 collega’s bijvoorbeeld hun leasecontract boetevrij om van een fossiele brandstofauto naar een elektrische variant. We financieren ook een elektrisch vliegtuig van onze buurman; het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum.’

Martin Bond met een glimlach: ‘Ons werk is veel dynamischer geworden en maatschappelijk verantwoord ondernemen kan echt hand in hand gaan met een gezonde bedrijfsvoering. Of het nu ketenadvies of strategisch advies is of het controleren van cijfers, duurzaamheid gaat daar integraal onderdeel van uit maken. Dus geen sustainable supply chain maar gewoon supply chain. Dat is de toekomst.’

Network Council

Ook lid worden van de Network Council van de Amsterdam Economic Board? Voor meer informatie neem contact op met Marjan Schrama: m.schrama@amecboard.com.

16 mei 2019

Meer weten over

Neem contact op

Blijf jij ook op de hoogte?

8x per jaar nieuws en events uit de regio: schrijf je in voor de Board Update nieuwsbrief

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten