Big data & personalised treatment

De rol van data en databased oplossingen wordt steeds prominenter in de life sciences-industrie. Hoe kunnen deze oplossingen bijdragen aan gepersonaliseerde behandelingen en wat moet de rol van de Metropoolregio Amsterdam zijn? Dit waren de onderwerpen die aan bod kwamen tijdens het tweede Amsterdam Life Sciences café, georganiseerd door de Amsterdam Economic Board en EY.

De eerste spreker vanmiddag is Markwin Velders, VP Operations en Managing Director bij Kite Pharma EU, gevestigd in Amsterdam. Kite Pharma ontwikkelt nieuwe immunotherapiebehandelingen tegen kanker, waarbij de eigen T-cellen van een persoon worden gebruikt om het vermogen van het immuunsysteem om tumoren te herkennen en uit te roeien, te vergroten. De klinische resultaten van de behandelingen zijn veelbelovend; vijftig procent van de patiënten reageert goed op de therapie, wat betekent dat de T-cellen daadwerkelijk beginnen met het opruimen van de kankercellen.

De Kite Pharma-methode is personalised medicine op zijn best. “We gebruiken de eigen immuuncellen van de patiënt”, legt Markwin uit. “Dus elke behandeling wordt vervaardigd voor een specifieke patiënt.” Cellen worden van een patiënt afgenomen en naar de productiefaciliteit in Los Angeles gestuurd, waar ze worden voorbereid op de behandeling. Kite Pharma bouwt ook een productiefaciliteit in Hoofddorp, die in 2020 volledig operationeel zal zijn.

Het belang van gegevens voor ‘personalised medicine’

“Er zijn grote verschillen tussen gepersonaliseerde therapie en de reguliere geneeskunde”, zegt Markwin. “Eén ding is dat we elk ziekenhuis moeten kwalificeren voordat ze onze behandeling kunnen gebruiken.We laten ze zien hoe ze de cellen moeten gebruiken. Ze moeten een exacte procedure volgen, net als wij.”

En dat is waar de data en de systemen die de data moeten verwerken een rol spelen. “De chain of custody en de controleketen zijn cruciaal voor onze therapie. We moeten weten op elk moment weten waar de cellen zijn en we moeten 100% zeker zijn dat de juiste cellen naar de juiste patiënten gaan.”

Overbrug de kloof

Marc van Kempen, Adviseur geïntegreerde digitale gezondheidsoplossingen, brengt een totaal ander perspectief op het onderwerp data en life sciences: het gedragsaspect. “Hoe kunnen we de kloof tussen kennis en doen overbruggen? We weten veel over medicijnen en hoe ze moeten werken, maar medicijnen werken niet voor patiënten die ze niet nemen.”

“We spenderen miljarden dollars aan R & D, maar elk jaar sterven er in Europa alleen al bijna 200.000 mensen aan fout medicijngebruik of omdat ze stoppen met hun medicatie.” Er is een kloof tussen wetenschap en praktijk. Hoe spelen we in op de aanwezige kennis, willen we alleen innoveren en met nieuwe producten komen, of willen we de innovaties daadwerkelijk toepassen in de praktijk? ”

Technologiebedrijven die de zorgmarkt betreden

Zijn advies is om niet alleen de data uit de R&D te gebruiken, maar ook om de gedragsdata te gebruiken. Net als Google en Amazone, bedrijven die langzaam maar zeker de zorgmarkt betreden. “Traditionele bedrijven in de gezondheidszorg zijn veel te traag, technologische bedrijven zijn veel sneller.” Marc ziet in Nederland veel kansen om deze kloof te dichten en om de zorgsector in de koploper positie te houden. “Dit jaar staan ​​we op nummer twee in de wereldwijde innovatie-index, we zijn misschien klein, maar we kunnen een geweldig platform zijn waar we kunnen handelen, waar we kunnen testen.” Het is tijd om de brug te bouwen. ”

Data en Personalised medicine

Voor Kite Pharma is er niet veel te winnen bij het gebruik van meer gedragsdata, zegt Markwin wanneer hem wordt gevraagd door moderator Marc ter Haar (EY). “We hebben nog nooit iemand ontmoet die onze behandeling niet wilde: hij wordt ook pas aangeboden nadat een patiënt heeft gehoord dat hij of zij nog maar een paar maanden te leven heeft. Het is echt hun laatste strohalm. Voor ons zijn voorspellend gegevens over genetica relevanter. We hebben bepaalde indicatoren geïdentificeerd die gerelateerd zijn aan het succes van de behandeling. Deze voorspellende gegevens kunnen geïndividualiseerde geneeskunde effectiever maken. ”

Sommige mensen in het publiek hebben vragen over privacy en vertrouwen. Het grootste probleem volgens Marc is dat er nauwelijks gegevensbeheer is. “Politici handelen meestal nadat er iets is gebeurd, zoals we zagen bij het Facebook / Cambridge Analytica-schandaal.” Mensen zijn ook moeilijk te lezen. “We geven Google toestemming om al onze gegevens te gebruiken zonder erbij na te denken, we blijven Facebook gebruiken, maar we willen niet meewerken aan het delen van onze gezondheidszorggegevens. De volgende generatie staat veel meer open voor het delen van gegevens, dat is hoopvol zodat we met veel meer data research kunnen doen. ”

Een app voor de gezondheidszorg met 192 miljoen gebruikers

Verschillende mensen, inclusief de sprekers, verwijzen naar China, waar de privacywetgeving minder strikt is dan in Europa en de VS. Ze hebben bijvoorbeeld een app voor de gezondheidszorg die al door 192 miljoen mensen wordt gebruikt: “Kun je je voorstellen hoeveel gegevens ze daar hebben?”, ​​Iemand uit het publiek vraagt; “Welke farmaceutische innovaties komen er uit China?”, Marc antwoord; “Op de korte termijn verwacht ik niet veel innovaties, maar ze hebben in feite zoveel data dat ze de leercurve aanzienlijk kunnen versnellen.”

Marc van Kempen krijgt het laatste woord. Hij benadrukt de rol die Nederland kan hebben bij het gebruik van big data in biowetenschappen en gezondheid. “We onderschatten waar we in Nederland zijn, als je faalt, is je falen niet groot, het is een goed gereguleerde markt, dus we zijn redelijk veilig, we staan ​​open voor innovatie, iedereen spreekt Engels en we hebben een oog voor kwaliteit, dus ik denk dat we het gebied van Big Data & Gezondheid moeten claimen.”

Het volgende life sciences café is op 22 november. Het onderwerp zal gepersonaliseerde preventie zijn.

In het rapport Life Sciences 4.0: securing value through platform-based businesses, onderzoekt EY hoe gezondheid wordt geherwaardeerd als gevolg van wetenschappelijke en technologische veranderingen en stijgende verwachtingen van klanten.

#slimgroengezond

Dit draag bij aan de ontwikkeling van de Metropoolregio Amsterdam als de Europese Life Sciences & Health hub