‘Denim Deal’ voor schonere spijkerbroek

30 partijen in de mode- en textielindustrie, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeenten Amsterdam & Zaanstad, de Metropoolregio Amsterdam en de Amsterdam Economic Board, ondertekenen op 29 oktober de Denim Deal. In de overeenkomst zijn afspraken gemaakt om de denim textielketen te verduurzamen. Het is voor het eerst dat alle partijen de handen ineen slaan om te komen tot schonere denim kledingstukken zoals productiebedrijven, merken en winkels, maar ook inzamelaars, sorteerders, snijders en weverijen.

8.000 liter water kost het om 1 spijkerbroek te maken. En de totale uitstoot van de textielindustrie wereldwijd, is meer dan alles van de hele lucht- en zeevaart bij elkaar. In de denim deal staan o.a. afspraken voor meer hergebruik van oud consumententextiel in nieuwe denim kledingstukken.

“Amsterdam wil in 2050 volledig circulair zijn. Dat betekent dat we zuinig moeten omgaan met kostbare grondstoffen en meer materialen moeten gaan hergebruiken. Als Metropool Amsterdam zijn we al koploper op het gebied van sorteren en recyclebaar maken van afgedankt textiel. We willen nu ook op het gebied van denim een voortrekkersrol nemen, zodat we van de regio Amsterdam een “hub” voor circulair textiel en circulaire denim kunnen maken.” Marieke van Doorninck – Wethouder Duurzaamheid gemeente Amsterdam

Denim Deal

In de Denim Deal is afgesproken dat merken als Scotch & Soda, Kuyichi en MUD Jeans samen 3 miljoen spijkerkledingstukken maken met daarin minstens 20% gerecycled textiel. Daarnaast hebben alle partijen afgesproken om zo snel mogelijk in alle denim kledingstukken minimaal 5% gerecycled textiel te verwerken. Deze Denim Deal kan straks als een blauwdruk voor het verduurzamen van kledingstukken van andere materialen ingezet worden. Ook gemeenten hebben hierin een rol. Zo zamelt gemeente Amsterdam het oude textiel in en wordt hiermee ingezet op het voorkomen van wegooien van oud textiel. In de gemeente Zaanstad werkt Wieland Textiles aan het automatisch scannen en sorteren van gebruikte kledingstukken naar samenstelling, kleur en structuur van het materiaal.

Resultaten

De Denim Deal loopt 3 jaar. Nieuwe partijen die ook mee willen doen, kunnen zich nog aansluiten. Aan het eind van ieder jaar bekijken de partijen samen de resultaten.

Meer weten

Kijk voor meer informatie over de denim deal op www.denim-deal.nl.

Voor meer informatie over de mogelijkheden en om aan te sluiten bij de andere activiteiten in de regio op het gebied van circulair textiel; neem contact op met Claire Teurlings, Challenge Lead Circulaire Economie.

Fotografie: Ingrid de Groot

29 oktober 2020

Meer weten over

Neem contact op

Deel dit artikel

#slimgroengezond

Wil je meer van dit soort artikelen?
Volg ons dagelijks op LinkedIn, X en schrijf je in voor onze Board Update.

Lees ook deze berichten